Fjorårets marked hadde 80 utstillere. I år passerer man 100, og tar enda større deler av byens sentrum i bruk. Nygård startet i jobben for to måneder siden og har overtatt ansvaret for markedet etter Ellen Eliseussen. Nå ser hun fram til hektiske dager med lite søvn, men masse moro.

–En helt annen verden

– Det var utrolig stas å bli spurt om jeg kunne tenke meg denne jobben. Jeg har tidligere vært på markedet som kunde, pluss overvært en del konserter i bakgården, men utenom dette hadde jeg ikke særlig kunnskap om omfanget og størrelsen på markedet. Nå blir det en helt annen verden, og jeg skjønner nå hvor stort dette arrangementet egentlig er, sier Nygård.

9000 besøkende

Prosjektleder og produsent for Bakgården, Børge Hoseth, tror det også i år blir rift om bodplasser, til tross for at markedet blir langt større en fjorårets.

– I fjor måtte vi avvise flere som meldte seg i siste liten. En rekke utstillere har vært med i flere år, og flere titalls utstillere ga tilbakemelding etter fjoråret at de kommer tilbake i år, sier Hoseth, som mener det er flere årsaker til at Bakgårdsmarkedet har blitt så populært.

– Dette er først og fremst et godt gammeldags marked med utstillere som selger alle mulige produkter. En rekke lokale produsenter fra hele regionen kommer hvert år tilbake. Mange av disse hevder at omsetningen de oppnår på dette markedet, er blant den høyeste de opplever på markeder.

– Med cirka 9000 besøkende over to dager, er det kanskje ikke usannsynlig, sier Hoseth.

Gratis salgsboder for barn

– En annen viktig årsak til suksessen er vårt barnemarked. Dette er marked for barn og unge til og med 7. klasse, der kun salg av varer og produkter for barn, eller produsert av barn, er tillat. Mye av dette kastes eller stues vekk når barna vokser fra disse.

– Gjennom barnemarkedet ønsker vi å bidra til at disse produktene får nytt liv ved at barn kan komme å selge eller bytte leker, klær, spill eller andre ting.

– Dette er gratis salgsboder for de minste, og ble en kjempesuksess i fjor, noe vi har enda større tro på skal slå godt an i år, sier Hoseth og Nygård.

BARNEMARKED: – Stor suksess i fjor, enda større i år, tror arrangøren Harstad Profileringspool. Foto: Bakgården.
folksomt: Bakgårdsmarkedet 2016 ble en publikumssuksess med om lag 9000 besøkende på to dager. Foto: Bakgården.