Johansen mener kommunen må foreta flere sikkerhetstiltak, og det kjapt.

- Kommer man fra nord er krysset vanskelig å se. Det ligger litt skjult mellom to avkjøringer, og er man ikke klar over at dette er en vei, og dermed høyreregel, oppstår det raskt farlige situasjoner. Enkelte som kommer ned Mølnåsenveien er veldig klar over høyreregelen og er aggressiv i krysset. Det er litt sånn St. Olavs gate-preg, sier han.

Mølnåsenveien ble åpnet høsten 2014 i forbindelse med det nye byggefeltet i Ruggevika. Tidligere var denne en vei som gikk til noen av boligene.

- Vi snakker om vei som går til store boligfelt med mange barn i alle aldre. De både går og sykler. De skal fram og tilbake på både skole og til busstoppet ved riksveien. Et annet poeng er all tungtrafikken som vil gå de neste årene. Det skal kjøres byggeartiklene til mer enn 50 nye boliger, sier han.

Farlige situasjoner

Johansen kjører gjennom krysset flere ganger daglig og han har vært vitne til, og selv har han flere ganger vært nødt til å bråbremse for å unngå smell.

- Selv om det er lav fartgrense på stedet er det ikke alle som holder den. Enkelte har det travelt og da oppstår det farlige situasjoner. Det er bare et tidsspørsmål før det skjer en ulykke, tror han.

Han mener kommunen må bli flinkere til å holde krysset ryddig for snø og buskas gjennom hele året. I tillegg vil Johansen ha trafikkspeil slik at bilistene som skal ut på Ruggevikveien slipper å kjøre helt ut i veibanen for å se om det kommer bil fra nord.

- Muren, gjerdet og prydbuskene burde ikke gått så langt ut i krysset, sier han.

Speil

Enhetsleder Svein Arne Johansen i Harstad kommune sier problemstillingen er ny for han.

- Det er første gang jeg hører at det er problemer med dette krysset. Men slike henvendelser blir tatt på alvor og vi skal diskutere hva vi kan gjøre på kort og lang sikt. Denne strekningen har 30-sone. Disse problemene er kjente i soner med langt høyere fartsgrense, sier han.

Han mener det ikke skal være vanskelig å få fjernet busker og snø så ofte at sikten ikke hindres.

- Det er god plass på andre siden av veien, mellom Ruggevikveien og riksveien, til å legge snø. Et alternativ kan være å sette opp et speil og skilt. Men dette er noe vi skal diskutere. Ellers er det planlagt gang- og sykkelvei langs Ruggevikveien. Dette står litt ned på den oppdaterte prioriteringslisten, så det er vanskelig å si når dette kan bli en realitet, sier han.

Oppdatert prioriteringsliste veitiltak:

Mølnholtet: (kollektiv) 14 mill. Ferdig høsten 2017.Fagerliveien: 9,5 mill. Under planlegging.Landsåsveien-Novkollen: 23,8 mill. Ferdig høsten 2017.Rødbergveien: 16,2 mill. Byggestart høsten 2017.Skarveien: 8,3 mill. Under planlegging.Gangsåsveien: 4,1 mill. Ferdig sommeren 2017.Stalheimveien- Gamle Ridevei: 27,4 mill. Under planlegging.Grønnliveien- Gamle Stangnesvei: 14,3 mill. Under planlegging.Steinveien-Grønnebakkan: 27,7 mill. Byggestart 2017/2018.Ruggevikveien-Los Holtes vei: 13,2 mill. Ikke startet.Heia-Natthusveien-Vinsjveien med flere: 25,9 mill. Under planlegging.Los Holtes vei-Dvergfuruveien: 10,3 mill. Under planlegging.Bjørnebåsen-Skogveien: 45,8 mill. Under planlegging.Samasjøveien-Tordenskjoldsgate-Havnegata: 12,4 mill. Ikke startet.Holdeplasser fra sentrum-kommunale veier: 22,5 mill. Første byggetrinn under oppstart.Kryssutbedring St. Olavs gate-Seljestadveien: (kollektiv) 1,1 mill. Under planlegging.Endeholdeplass i Ruggevik: (kollektiv) 1,1 mill. Under planlegging.

Enhetsleder Svein Arne Johansen i Harstad kommune. Foto: Odd Leif Andreassen