Torsdag i forrige åpnet Sushi Point i Amfi Bertheus. Den nordnorske kjeden, som kjennetegnes med rullebånd hvor kundene selv plukker bitene de ønsker seg, er allerede på plass i Bodø, Tromsø og Narvik. Sammen med Yuuka Yuuka Sushi er de i dag Harstads eneste rendyrkede sushi-forretninger. Men det kommer mer.

Yuuka Yuuka flyttet inn i Grottebadet i 2015 der et lite kjøkken sto ledig. Begrensninger i lokalet gjør imidlertid at selskapet i enkelte perioder ikke har klart å ta imot alle bestillingene som kommer fra kunder. Til sommeren åpner de derfor enda et utsalg i Salto Bysenteret.

Blir en restaurant

Toshi Tran driver sammen med Ngan Thanh Thi Ngo Yuuka Yuuka Sushi. Etter en forespørsel fra Salto Bysenteret har de blitt enige med kjøpesenteret om å åpne en restaurant i sentrum.

– Jeg har allerede bestilt utstyr til nytt kjøkken fra Tyskland. Det har imidlertid lang leveringstid, og jeg er usikker på om vi klarer å åpne før Festspillene. Det er likevel da vi håper å ha klart lokalet som skal bygges sier, Toshi Tran.

VOKSER: Etterspørselen etter sushi i Harstad vokser etter hvert som flere blir vant til å spise den japanske maten.

Fokus er på hygiene og ferske råvarer, sier Tran.

– Kjøkkenet er spesialtilpasset for å lage sushi. Et eget kjølesystem skal sikre fiskens kvalitet. Egne ultrafiolette lys bidrar også til hygienen, sier han.

I tillegg til å nå flere med sine produkter, ønsker Yuuka Yuuka å være med på å holde liv i Harstad sentrum.

– Vi ønsker et levende sentrum og synes det er fint å kunne være med på satsingen som skjer i Harstad by, sier Tran.

Selger til landsdelen

Samtidig jobber Yuuka Yuuka også med å levere sushi til andre deler av landsdelen.

– Vi selger i dag våre produkter til Sortland og Bardufoss i enkelte butikker. Planen er å utvide produksjonen til å levere til hele Nord-Norge. Noen av produktene som selges i butikkene i dag holder ikke høy nok kvalitet. Det ønsker vi å gjøre noe med.

NYTT: Sushi Point åpnet torsdag 6. april i Amfi Kanebogen. Her jobber 7-8 kokker sammen med annet personale. - Sushi er arbeidskrevende og krever mange ansatte, sier Vic Chiang.

Solgte 4.000 biter de første dagene

Vic Chiang og Chiang-familien har lenge hatt planer om å åpne ny restaurant i Harstad. Det skjedde 6. april under nyåpningen av Amfi Kanebogen.

Med det de anser som god plassering i senteret, har de stor tro på at sushi-sultne Harstadværinger vil ta godt imot det nye tilbudet.

– Plasseringen i senteret er fantastisk og allerede under åpningshelgen så vi at interessen er stor. På bare noen få dager solgt vi rundt 4.000 biter sushi. De ansatte har stått på, sier Chiang.

Puslespill å lage restauranten

Blikkfanget i Sushi Point er det lange rullebåndet som går forbi alle kundene. Maskineriet er kjøpt inn fra Kina.

– Det var et puslespill å få alt på plass. Det var nesten som å bygge en togstasjon, men det gikk raskt å sette alt opp. Løsningen vi har brukt er den beste vi har i kjeden, sier Chiang.

I Harstad skal Sushi Point også servere varmmat som første sted i kjeden. Det skjer etter påske.

– Det er nytt og veldig spennende for oss. Da kommer også flere ansatte. I dag jobber de på kjøkkenet nesten doble skift. Det er arbeidskrevende å lage sushi. Samtidig er det viktig å holde god kvalitet.

– Er liv laga

At det er flere som selger sushi i Harstad er ikke negativt. Tvert imot, sier Chiang.

– Jo flere som tilbyr sushi, jo flere er det som venner seg til å spise og like det. I Tromsø vil jeg tro at man gikk fra en omsetning på rundt 3–4 millioner kroner for 10 år siden, til nesten 50 millioner i dag med flere steder som selger sushi av god kvalitet.

Sushi Point er i Bodø, Narvik og Tromsø. Samtidig har de søsterselskaper i Sandnes og Bergen.

– Det begynner å bli en del. Nå er Harstad et satsingsområde. Vi har 7–8 kokker pluss dem som jobber med serveringen, sier Chiang.

Familien åpnet sin første restaurant i 1990.