Den tidligere alpinisten fra Bærum hadde ikke glemt Nord-Norge etter at han gikk på skigymnas i Narvik. Da kona Fanny Isabelle Helle fikk jobb som politiadvokat og Forsvarsbygg ga sin velsignelse til at 35-åringen kunne bytte arbeidssted til Harstad, for snaut to år siden, var saken biff.

– Naturen i området skulle utforskes. Forventningene til å komme hit var store. Og de ble innfridd til fulle, sier Falck-Pedersen.

Frikjører

Da alpinkarrieren ble lagt på hylla, begynte  alpinisten å fokusere på å kjøre utenfor oppkjørte alpinanlegg. Han startet med såkalt frikjøring. I Harstad   var hans fokus på å utforske de mange toppeme i området. Etter snart to år er hans konklusjon krystallklar.

– Dere lever i et ski-eldorado. Regionen har veldig mange tinder som er en opplevelse å kjøre ned. På dette området holder Harstad-området super-kvalitet. Innen en halv times kjøring er mulighetene ubegrensede, sier Falck Pedersen.

Den Medkila-bosatte eksperten trekker fram et par virkelige  godbiter for skikjørere.

– Jeg har brukt Heia 30-40 ganger denne vinteren. Det er en flott lavterskelarena for å teste ut løssnøkjøring. Bestigningstida er kort. Du er oppe på en time. Samtidig er det mulig å rekke over flere nedkjøringer i løpet av en kveld. Du kan både kjøre lange strekk, eller gjøre triks. For meg er dette en perfekt arena for korte kveldsturer, sier 35-åringen.

Grytøya

I valget mellom veldiig mange lokale topp-destinasjoner, ønsker han å trekke fram et par toppturer som ikke står tilbake for noe her til lands.

– Skal jeg velge meg en destinasjon som holder høy kvalitet , kommer jeg meg ikke utenom Grytøya. Det er en fantastisk lokal lekeplass. Man kan spenne på seg skiene på fergeleiet og gå rett inn i dalen. Både den noe enklere Galten og den mer krevende Nona er to av et mylder av muligheter på øya. Det er mye bratt terreng der ute som gjør at man må være oppmerksom på skredrisiko. Men gjør man en jobb knyttet til det før og underveis, er det en helt fantastisk øy for skikjørere.

– Hva er det med frikjøringen som gjør at man bruker mye tid og ressurser på denne aktiviteten?

– Det er veldig vanskelig å forklare. Men for meg er det ingenting som er mer magisk enn å sette utfor en fjellside hvor det er en halv meter urørt nysnø å boltre seg i. For meg er dette en helt fantastisk følelse, sier Falck-Pedersen.

– Helt spektakulært

Selv om frikjøreren ikke lenger konkurrerer i norgescupen, er det en konkurranse som han må få med seg hvert eneste år. Det skjer når frikjørerne inntar Andørja under konkurransen som avsluttes i palmehelga. Der har Falck-Pedersen hentet hjem sølvplassen i eliteklassen de siste to årene.

– Etter min mening er dette landets mest spektakulære frikjøringskonkurranse. Det er ingenting som kan måle seg med konkurransekjøringen i fjellene på Andørja. Skulle jeg ha valgt bare en konkurranse å kjøre resten av livet så hadde det vært Andørja. Med elleve topper over 1.000 meter er det veldig mange muligheter for frikjøring. Den ekstra dimensjonen som  tilføres ved å kjøre fra fjelltoppen og rett ned i havet gjør det hele ekstra spektakulært. Det er ett av mange fantastiske områder for frikjøring, sier Falck-Pedersen.

SKI: Det står ikke på skiparken til Didrik Falck-Pedersen. Hjemme i Medkila har han godt med ulike valgmuligheter når det skal settes utfor ulike lokale fjelltopper. Foto: Ivar Hjelvik Foto: Ivar Hjelvik
ANDØRJA: Didrik Falck-Pedersen har deltatt i eliteklassen under den årlige frikjøringskonkurransen på Andørja de to siste årene. Begge har endt med sølv for 35-åringen. - Utvilsomt Norges mest spektakulære frikjøringskonkurranse, mener Falck-Pedersen.. Foto: Lars Jacobsen Foto: privat