– Vi ser allerede at økningen fra 30 kroner døgnet til 60 kroner døgnet har hjulpet flere stedet. Det er færre som parkerer ved fylkesbyggene enn tidligere. Flere har gått over fra bil til sykkel og buss, sier Kristiansen.

Er nødvendig

– Ordningen med parkeringsavgift vil bli innført i Harstad når busskollektivtilbudet i forbindelse ved veipakken er på plass, sier Kristiansen.

Hun sier at målet med parkeringsavgiftene er å begrense bilbruken i de to største byene i fylket, Tromsø og Harstad. Hun mener at det er i byer med et godt ubygd kollektivtilbud dette er nødvendig. Tiltaket kommer altså ikke til Finnsnes eller Bardufoss.

– De tillitsvalgte i Harstad reagerer på at prosessen har gått for fort?

– Vi har forholdt oss til de tillitsvalgte i fylket i denne saken. Vi har møtt motbør fra mange, men vi har kommet til enighet. Vi ønsker ingen forskjellsbehandling. Derfor må de ansatte ved de videregående skolene i Harstad og Tromsø være med. Dette var ikke bare ment som en ENØK-tiltak for dem som jobber i fylkesbygget, sier hun.

– Kan dusje

– Straffer dere ikke de ansatte i som er avhengig av bil ekstra hardt økonomisk?

– Det er ikke mulig å lage en ordning som er hundre prosent rettferdig. I forbindelse med at flere sykler eller går til skolen, vil vi sørge for at det finnes muligheter til å dusje ved skolene, sier fylkesråden.

Fylkesråden er klar på at det i fylkets nye busstruktur vil komme oppsamlingsplasser for parkering der en kan ta buss videre til de aktuelle arbeidsplassene.

Kristiansen er fortsatt åpen for innspill fra de ansatte i Harstad. Slik at det kan komme justeringer i forholdet til den vedtatte ordning.