I disse dager ligger hurtigruteskipet til kai i Harstad mens verftsarbeidere sveiser igjen hullet i baugen, som kom etter at skipet på sørtur fikk et hardt sammenstøt med kaia i Risøyhamn. Torsdag 30. mars ble skipet sendt til Harstad for reparasjoner. Alt av passasjerer er sendt videre med fly sørover, opplyser Svein H. Lien, kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten ASA.

– Mandag ettermiddag lå det an til at en vil være ferdig med reparasjoner av båten i løpet av denne uken. Deretter skal arbeidet godkjennes av inspektører i Harstad, forteller han.

Han håper at dette arbeidet skal gå som planlagt og at skipet settes inn på sør fra Tromsø søndag 9. april, sier Lien. Det er anslått av Hurtigruten genererer rundt 3.000 arbeidsplasser årlig på vann og på land. Det er mange lokale leverandører som leverer tjenester til Hurtigruta.

– I tillegg er vi en av landets største lærlingplass. Vi har rundt 200 lærlinger hos oss i løpet av året, forteller Lien, som selv har jobbet i selskapet de siste to månedene.

Hurtigruteskipene er årlig inne til planlagt vedlikehold. I disse dager er det Spitsbergen og Finnmarken som er inne til vedlikehold. Finnmarken skal etter planen inn i rute igjen fra palmesøndag, april.

Hurtigruten ASA er godt i gang med å bygge to nye skip til passasjertrafikk i de arktiske strøkene.

Hurtigruten og skipsbyggingskonsernet Kleven signerte i april 2016 intensjonsavtale om bygging av inntil fire topp moderne ekspedisjonsskip. Det første skipet, Roald Amundsen. skal stå ferdig sommeren 2018. Deretter følger Fritjof Nansen-.

Det er mer enn ti år siden Hurtigruten sist bygde et nytt skip, ekspedisjonsskipet MS Fram. Hurtigruten har i denne prosessen vurdert tolv verft over hele verden. Valget falt på Kleven i Ulsteinvik. Tre av dagens hurtigruteskip er bygd ved Kleven. Det siste skipet som ble levert fra verftet var MS Finnmarken i april 2002.

Hurtigruteskipet Trollfjord ble bygd i 2002 ved Fosen mekaniske verksted. Passasjerkapasiteten er på 822 personer. Skipet har 644 senger og kan ta 35 biler.

Slik blir de nye skipene:

– Spesialdesignet ekspedisjonsskip for polare farvann.

– Tilpasset også den norske kystruten.

– Antall passasjerer: Om lag 600.

– Antall lugarer: Om lag 300.

– Dimensjoner (ytre): Lengde 140 m, bredde 23 m, høyde 29 meter.

– Dyptgående: 5,3 meter.

– Levering: Første skip juni 2018, andre skip juni 2019.

– Isforsterket skrog.