Vinmonopolet i Harstad kan glede seg over at de har lagt bak seg et godt år. De drar 22. april til Oslo for å kjempe om den gjeveste prisen for året som gikk, nemlig kåringen av årets butikk 2016. Totalt finnes det 316 butikkutsalg i landet.

– Det er delt inn i syv kategorier ut fra hvilken butikkstørrelse en tilhører.

– Vi har vunnet prisen i kategori 6, forteller Kjell Roar Nilsen, som sier at man de siste årene har scoret høyt på testene som er gjennomført.

– Det er en rekke punkter som vi kan bli målt på. Som en «Mystery Shopper». Det er en person som besøker butikken og ser på hvordan vi fungerer i «det beste kundemøtet». Her i Harstad har vi hatt seks besøk i 2016. I tillegg til Mystery shopper blir vi også målt på blant annet sosial kontroll og økonomiske tall, sier Nilsen.

Rutinert

– Jeg har jobbet med stort sett den samme staben som butikksjef de syv siste årene. Før jeg ble butikksjef var jeg og de andre ansatte med på å gå helt til topps i Norge i 2009.

- Prisen fikk vi i 2010 i Oslo. Jeg husker det godt den dag i dag. Det var i perioden at mange ble stående «askefast» rundt i Europa. Vi leide en minibuss for å komme oss fra Harstad til Oslo for å hente hovedprisen. Det var en stor opplevelse for alle de ansatte, som den gang vant et studieopphold i vinområdet Toscana, sier Nilsen.

Ved butikken i Harstad solgte de i 2016 rundt 500.000 liter flytende føde. I hovedsak svakvin. Deretter brennevin og øl. Antallet liter har gått noe ned det siste året. Samtidig har utsalget på Evenskjer økt tilsvarende og ligger nå på ca. 75.000 liter årlig.

Kundene

– Vi scorer høyt på kundetilfredshet. Det er vel speilbildet på det vi møter i hverdagen, for vi har svært mange trivelige kunder.

– I 2016 hadde vi 96,80 prosent i måling på «Mystery Shopper». Det er meget solide tall for oss her i Harstad, sier Nilsen.

– Listen er lang for å nå helt til topps. Resultatgrad, omløpshastighet, lokal liste, produktivitet, personalarbeid og medarbeidersamtaler.

– Som butikk blir vi målt på mye i løpet av et driftsår, noe som er skjerpende. Men, vi hadde ikke klart disse målene om det ikke hadde vært for den flotte gjengen som jobber her, sier Kjell Roar Nilsen.

Rett over påske drar han og de ansatte til Oslo for å være med i kampen om å bli kåret til årets butikk. Det skjedde sist i 2010. I tillegg til Oslotur uka etter påske, er det klart at de ansatte har kvalifisert seg til en studiereise. Den vil skje til høsten, og det er mye som taler for at det blir Portugal.

TUR: De ansatte ved Vinmonopolet i Harstad kan smile. Butikksjef Kjell Roar Nilsen og ni av de ansatte skal til Oslo 22. april for å motta pris for året som gikk. Her samlet i butikken. Foto: Privat
BUTIKKSJEF: Butikksjef ved Vinmonoplet i Harstad, Kjell Roar Nilsen. Foto: Tore Skadal