For to år siden sto styreleder i Harstad Skipsindustri (HSI), Lars Weyer-Larsen der dagens Kaarbø-bygg står i dag – en gammel søppelfylling. Det var da klart at Statoil gikk for prosjektet med ett bygg ved sjøkanten på gamle Kaarbø-verkstedets arealer; et prosjekt som HSI vant, etter at Statoil gikk bredt ut og fortalte at de kunne tenke seg å flytte, hvis de fant et prosjekt som var riktig.
Fornøyd
– Vi har vært veldig fornøyd både med samarbeidet med Statoil og ikke minst vår samarbeidspartner, Apotekerforeningen, sier Weyer-Larsen.
– Dette har vært en reise vi har satt pris på, sier styrelederen. Han har vært med i selskapet siden sent på 80-tallet, da han virket som advokat i Harstad. Nå er Weyer-Larsen advokat og partner i selskapet Selmer, og arbeider til daglig med alle juridiske aspekter innen bygg og eiendom, bank, finans og forsikring, marine næringer og transport og spedisjon.
Optimisme
Realiseringen av dette bygget har betydd mye for oss. Det har vært med å skape optimisme, men også et godt fundament for videre utvikling av verkstedsvirksomheten, sier han.
Da oppdraget om nytt bygg ble gitt til HSI, uttalte Weyer-Larsen at det ville vært avdøde Steinar Hansens store dag.
– Men det er vel dette som egentlig ville vært den største dagen. Det er mange kjente og samarbeidspartnere som er her i kveld, sier styrelederen, og legger til at Steinar hadde et perspektiv og bekjentskaper i mange leire.
Planer
Hansen ønsket å gjøre det gjennom tre store prosjekter:
1. Tørrdokkutvidelsen, som er i gang, skal sikre fremtidens servicebehov mot skipsmarkedet, som Harstad tradisjonelt har betjent.
2. Vedlikeholdstjenester mot olje og gassvirksomheten. (Dette jobbes det videre med).
3. Det tredje store prosjektet var et stort kontorbygg på søndre del av verftsområdet.
– Det er en milepæl at vi nå har kommet i mål med det tredje punktet, sier Lars Weyer-Larsen.
Unikt prosjekt
Hans Jakob Hegge var sjef for Drift nord da Statoil gikk offentlig med planene om å flytte.
– Vi inviterte mange til å komme med innspill, før vi valgte å gå for prosjektet til HSI, sier Hegge, som nå er finansdirektør i Statoil.
– Vi fikk inn mange gode forslag, men dette var på mange måter et unikt prosjekt på ei veldig spennende tomt, samtidig som de kjøpte bygget i Medkila. I dag er det veldig gledelig å se at det er realisert og blitt et veldig arealeffektivt bygg - og vi i Statoil kan samhandle bedre enn før. Og så er jo utsikten fantastisk. Nå er vi en del av en bydel der det kan skje ny spennende utvikling, det er veldig bra, sier Hegge.