Da det stormet verst rundt kostnadssprekken i Harstadpakken, ble Statens vegvesen bedt om å informere kommunestyret to ganger i året om arbeidet med pakken.

Samtidig vedtok politikerne at når kommunestyret skal behandle nye reguleringsplaner, så skal det framkomme hvorvidt de er i tråd med planlagt finansieringsramme.

I dag skal kommunestyret behandle reguleringsplanen for Dvergfuruveien, Langnesveien og Steinveien. Alle de tre prosjektene er en del av Harstadpakken.

Marie Modal kan ikke se at det i saksframlegget kommer fram hvor mye de ulike prosjektene vil koste, og hva som er satt av i Harstadpakken.

I pakken er det utarbeidet et kostnadsoverslag for gang- og sykkelvei i Langnesveien. Det 70 meter lange prosjektet er stipulert til én million kroner, pluss minus ti prosent. Modal stiller spørsmål ved denne kostnaden.

– Er virkelig én million kroner nok? Jeg spør fordi jeg vet at det kostet en halv million kroner å asfaltere en parkeringsplass for ti biler. Mitt poeng er at vi politikere tidligere har brent oss på at vi bare har sagt ja til framlagte reguleringsplaner for prosjekter i Harstadpakken uten å få vite reelle kostnader. Jeg vil ikke være med på å sitte i saksa nok en gang, sier Modal.

Heller ikke for det planlagte fortauet i Dvergfuruveien finner Modal hva dette prosjektet opprinnelig var ment å koste.

– Jeg ser at det er gjort endringer i forhold til det som opprinnelig var tenkt. Vil dette få betydning for kostnadsrammen, spør Modal.

Bygging av fortau langs Steinveien er også en del av Harstadpakken. Dette er kostnadsberegnet til 27,7 millioner kroner. Fortauet er etterlengtet og vil gi økt sikkerhet for myke trafikanter.

Modal ser at det i saksdokumentene går fram at deler av strekningen ligger i bratt terreng som krever støttemurer.

– Er det tatt hensyn til støttemurer i det kostnadsoverslaget som politikerne nå får, spør Modal, som ønsker bredere og mer detaljert informasjon om prosjektene i dagens møte.

De­tal­jer: Høyres, Ma­rie Model, vil ha fle­re øknomiske de­tal­jer rundt pro­sjek­te­ne. Foto: Øivind Arvola