Ifølge avdelingsleder Katie Payne på Sør-Troms museum, som har driftsansvaret for den ærverdige skonnerten «Anna Rogde», setter det ikke sommersesongen i fare.

– Fartøyet var ute på oppdrag 12. mars. Nå har vi et midlertidig stopp av sikkerhetshensyn. Sikkerheten er noe vi tar på største alvor, så vi avventer utredningen, sier hun. – Vi vet ikke når utredningen er ferdig, men har en pekepinn om et par uker.

– Men det setter ikke sommersesongen i fare. Vi planlegger å få satt henne på slipp for vedlikehold i mai. Etter det er alt i orden. Da skal vi ha ei femårsklassing, det vil si godkjenning for drift de neste fem år.

Må ha flere

På vårparten i 2015 skrev Harstad Tidende om skipperkrise på «Anna Rogde». Bakgrunnen var at skippere må resertifiseres i år etter nye regler fra Sjøfartsdirektoratet. De to skipperne på skonnerten hadde passert 70 og hadde ingen planer om å sette seg på skolebenken igjen for å oppgradere til kystskippersertifikat.

– Vi mener det er håpløst at sjømenn som har det høyeste sertifikat man kan oppnå, må gjennom denne prosessen, sa Payne.

Behovet for skippere er i dag, som den gang, skrikende.

– Det er ikke enkelt å få tak i dem som har D5-sertifikat, eller kystskippersertifikat, om du vil. Så jeg vil oppfordre interesserte skippere til å ta kontakt for deltidsoppdrag.

– Vi har riktignok en som pleier å hjelpe oss på oppdrag, men det er nok at han skal på ferie, så har vi et problem. Vi må ha flere som kan dele på det, sier Payne.

Burde fenge mange

Hun forteller at «Anna Rogde» har mange spennende og interessante oppdrag.

– Så det burde være noe som fenger mange.

«Anna Rogde» er ikke bare verdens eldste seilende skonnert, den er ifølge Payne Norges femte største seilskute, og den eneste i Nord-Norge.

– Så vidt meg bekjent er hun den eneste av de store som har et frivillig mannskap. De andre seilskipene vi sammenligner oss med har andre ordninger med profesjonelt mannskap.

– Vårt frivillige mannskap er lærevillig og gjør en god jobb, sier Payne, som håper å få henvendelser fra folk som vil bidra med en innsats om bord.

– Vi har hatt skipper på 20 prosent stilling. Og både skipper og mannskap får godtgjørelse for hver tur de er ute på.

Karrierestarter

Den som ønsker å være skipper på «Anna Rogde» må ha pasjon for arbeidet på den gamle skonnerten.

– Og en innstilling om å bidra til å få flere til å velge å gå om bord, sier Katie Payne, som legger til at det frivillige arbeidet kan være starten på en karriere.

– Mange av dem som kom om bord som ungdommer, har i dag en maritim jobb.

Det er altså ikke slik som mange kanskje har inntrykk av; at det kun er den eldre garde som er mannskap.

– Noen er det jo, men mange av dem holder seg ung på «Anna Rogde».

OPPFORDRER: Avdelingsleder Katie Payne på Sør-Troms museum oppfordrer D5-skippere til å ta kontakt. Arkivfoto Foto: Lars Richard Olsen