Øverst i DnB-bygget, med panoramautsikt mot Vågsfjorden og Harstad havn, sitter Emilie (25) i sjefsstolen hos NSK Ship Design. Bak står sjefen, Kjartan Karlsen.

– Jeg startet opp her i byen i oktober. Da hadde vi kontorer i Gjensidigebygget. I dag har vi flyttet inn i helt nye lokaler, sier 25-åringen fra Bærum, som er utdannet ved Chalmers tekniska högskola i Gøteborg, en by som har hatt tradisjon for skipsbygging.

– Jeg tror de la ned det siste verftet da jeg studerte, forteller Emilie, som er utdannet sivilingeniør med spesialitet innen skipsdesign.

Rekruttering

– Her i Harstad har vi hatt kontor siden 8. august 2002, forteller Kjartan Karlsen, som den gang var med på å etablere avdelingskontor for NSK Ship design sammen med kollega, Roar Bergvoll.

Morselskapet ble etablert på Myre i Vesterålen 20. mars 1996. I dag har vi regnskapsavdelingen på Myre, mens det på «hovedkontoret» i Harstad er skipstegning, maritime prosjekter og kontroll av fartøy.

– Vi startet i 2002 i lokaler like ved Neumann. Der økte vi jevnt og trutt til vi var syv-åtte medarbeidere. Vi flyttet etter hvert til et lokale i Gjensidigegården i sentrum, forteller Karlsen.

– Vi fikk en liten «knekk» i 2013. Da var det en periode med tørke innen skipsbygging og design av fartøy. Vi var helt i grenseland til permittering, minnes Karlsen.

– Men i 2014 snudde det. Da kom det inn flere oppdrag for oss innen skipsbygging og maritime anlegg. Da nedturen startet i oljebransjen, begynte pila å peke oppover for oss med tanke på arbeidsoppgaver, forteller Kjartan, som sammen med sine 35 medarbeidere tok med seg utstyr og esker over til nye lokaler i Sjøgata.

– Vi har med oss Mads Johnsen i Advokatfirmaet Østgård. Vi jobber sammen på en rekke prosjekter når det gjelder kontrakter med selskap, forteller Karlsen.

Kontroller

– Vi jobber ikke bare med konstruksjon av båter, sier Emilie.

– Vi er også engasjert av Sjøfartsdirektoratet til å sjekke nye båter og båter som har vært reparert. Det er nye regler for dette og det medfører en del oppdrag for oss som jobber her i Harstad, sier Emilie om noen av oppgavene og prosjektene NSK Ship Design har.

Hun er meget godt fornøyd med at hun og samboeren kunne sette kursen mot nord sist høst.

– Vi er begge glade i å gå toppturer på ski. Fra kontoret ser jeg rett mot snødekte fjell på Grytøya. Der er det flott å kjøre for oss som trives ute i naturen, sier Emilie, som er blant de sist ansatte i selskapet.

Mange av de ansatte har jobbet med Havfarm-prosjektet.

– Havfarmen er 430 meter lang og 60 meter bred. Flere av de ansatte ved kontoret jobber med dette prosjektet, sier Karlsen, som understreker at de jobber mye med oppdrett- og fiskeindustri for tiden.

– Havfarmen er et av de største prosjektene vi har vært med på de siste årene. Det er på rundt én milliard kroner.

Utlandet

– Vi jobber med flere nybygg om dagen. Akkurat nå har vi to prosjekter i Tyrkia.

– En lastebåt på 82 meter med LNG-teknologi og en større fiskebåt. Vi er også involvert i et større båt-prosjekt for et kinesisk rederi til rundt 700 millioner kroner, forteller Karlsen, om bedriften som i fjor omsatte for 33 millioner kroner.

NSK Ship Design har en jevn miks av oppdrag i inn- og utland. Lokalt jobber selskapet mye sammen med Grofjord Mek. Verksted og Grovfjord Båtbyggeri.

FERSK: To av de sist ansatte i selskapet, Emilie Voraa fra Bærum sammen med Marius Holmemo fra Sørreisa. Foto: Tore Skadal
KONSTRUKsjon: Akkurat nå har NSK Ship Design to prosjekter i Tyrkia. En lastbåt på 82 meter med LNG-teknologi og en større fiskebåt. Foto: Tore Skadal