Skolehverdagen er ikke lett for alle, og det å passe inn er ikke alltid enkelt. Som ung får man ofte kjenne på disse utfordringene, lenge før man selv vet hvem man er. På Kilhus Læringsarena får disse unge elevene muligheten til å lære seg selv å kjenne i naturskjønne omgivelser. Litt utenfor de faste rammene som mange presses inn i uten å lykkes.

– Slik som jeg opplever det, så er Kilhus Læringsarena et bra sted for oss som har problemer med å gjennomføre et normalt skoleløp, forteller Marie Camilla Fredriksen som er elev på Kilhus Læringsarena.

Marie har tidligere slitt med mye fravær. Hun forteller at det vokser fram et forhold mellom elevene og lærerne på læringsarenaen, som gjør det lettere å komme på skolen.

– De kommer mye nærmere oss enn det vanlige lærere gjør. Det bygger tillit. Ettersom vi spiser frokost og lunsj sammen, får vi en mye bedre dialog. Vi prater om dagene våre og hvordan vi har det mye oftere enn på en vanlig skole. Jeg har kommet veldig nær lærerne våre her, og jeg gruer meg egentlig litt til å begynne på videregående. Jeg hadde ikke forventet at jeg skulle få så sterke bånd til lærerne her, erkjenner hun.

Tilrettelegging

I en skolehverdag hvor man ellers må passe inn i formen, gir Kilhus Læringsarena elevene en individualisert og tilrettelagt hverdag. Dette mener Marie er en styrke.

– Det er mye mer tilrettelagt etter hva som er best for eleven. Det hender for eksempel at jeg sliter med å konsentrere meg, og da er det ikke så lett å sitte i ro. Da er det en fordel at opplegget er fleksibelt, og at jeg kan ta pauser med andre fag. Så går vi tilbake når jeg er klar.

Totalt så har arenaen en satt kapasitet på 10 elever som er sammen med 3 lærere. Lærer og spesialpedagog Birgit Hartvigsen forteller at en fleksibel hverdag er viktig for å ta vare på hverandre.

– Alle er jo sammen hele dagen så det er en stor forskjell på organiseringen av en skolehverdag. Siden vi er så få, må man være en del av et fellesskap. Det gjør oss sårbare. Hvis noen er i dårlig humør eller er sure på hverandre så merkes det på stemningen. Man lærer mye om å ta vare på hverandre, og at vi alle er forskjellige, sier hun.

Lærerrollen

Lærerrollen på Kilhus Læringsarena er ikke som en vanlig stilling, forteller Ann-Turid Sandberg, som også er lærer og spesialpedagog ved arenaen.

– Vi har det ikke sånn at vi tenker at vi har undervist så så mange timer denne uken. Vi er sammen med elevene hele tiden, og det er en del av rollen vår. Skal man være her, må man være her fram så lenge det trengs. Vi er ikke ferdig for dagen før vi er det, og det er en politikk vi har, forteller hun med et smil.

Oppmøte

En ting er sikkert. Uansett hvilke skole du går på, er steg nummer en å møte opp. Selv om dagen egentlig skal by på noe man ikke liker forteller Sandberg.

– Vi har faste arbeidsplaner, men det skal ikke være slik at eleven skal unngå visse dager fordi at det er et fag hun ikke liker. Man skal alltid komme på skolen, og er det slik at det er en dag de virkelig ikke vil ha et fag så kan vi være fleksible på det.

Dette imøtekommer de på mange måter, og har en elev en til særs dårlig dag informerer lærer Tommy Karlsen at de disponerer en egen bil, som kan brukes til å hente elevene ved behov.

– Vi hjelper dem over dørstokken når det trengs, sier han.

Omstilling

For det å være ung er ikke lett. Alle elevene lærerne ved Kilhus Læringsarena møter, har sitt å slite med. Karaktermessig er det stor spredning, forteller Sandberg.

– Vi har elever fra hele resultatsspekteret. Vi har elever som har oppnådd 6 i både muntlig og skriftlig eksamen på de samme prøvene som de får på andre skoler. Resultatmessig er det ikke negativt å gå her.

For mange blir arenaen et sted hvor de kommer for å lære om livet sier Hartvigsen.

– Mange opplever at karakterene blir uforandret, men at de lærer andre ting som hjelper dem med å få struktur på livet sitt. Det er viktig å mestre livet sitt her og nå. Det snakkes mye om omstilling for tiden, og puberteten er vel den største omstillingen av dem alle, slår hun fast.

En bedre hverdag

Kilhus Læringsarena har siden oppstarten i 2003, hjulpet mange unge elever til en bedre skolehverdag. Tilbakemeldingene fra videregående skoler som har tatt inn elevene deres, har vært svært positive, forteller Sandberg.

– Vi hører titt og ofte at våre elever har lyktes godt med utdanningen sin videre. Det er selvfølgelig veldig viktig for oss, sier hun før Marie spiller inn:

– Jeg har fortsatt kontakt med to elever som går på videregående nå, og de forteller at de gjør det mye bedre. De trives faktisk på skolen nå.