På utestedet skapte han liv og røre med sine utallige humoristiske kommentarer gjennom 26 år. Da Gründer stengte dørene mistet han jobben, men ikke livsgleden. Tidlig i mars fikk han jobb som tannhelseassistent ved Klinikken ved havet i Medkila.

– Da jeg mistet jobben som bartender var det mange venner og bekjente som lurte på hva jeg nå skulle gjøre. Jeg har mange venner fra min tidligere arbeidsplass som jeg fortsatt har god kontakt med. Flere av disse begynte å tipse meg om jobbmuligheter, sier Danielsen

Sekretær i tunika

– Da daglig leder og tannlege Eliann Jensvoll ved Klinikken ved havet skrev til meg på Facebook og foreslo et samarbeid, sa kona mi Cindy at dette måtte være feil, og at Elianns PC sikkert var blitt hacket, forteller Danielsen.

– Ingen kunne tenke seg til at jeg ville klare å jobbe i tannlegebransjen – bortsett fra meg selv. Alle trodde at det var en spøk. Nå sitter jeg her i klinikktøy som kalles tunika, og er allerede blitt enormt glad i mitt nye arbeidssted, sier Danielsen.

– Vi trengte hjelp i klinikken. Jeg var bevisst på at Jarl ikke hadde erfaring innen tannlegebransjen, men samtidig viste jeg at han kan alt om god kundebehandling. Det er en av de viktigste egenskapene for å gjøre en god jobb, sier Eliann Jensvoll.

– Han får god basisopplæring fra oss for å bli kjent med utstyret vi bruker, men i påvente av at fagterminologien skal sitte, har Jarl gjort om disse til egne ord, som «den grønne spray,» «de der lange, korte eller små», pluss en del andre tulleuttrykk, sier tannlege Marianne Lund.

– Vi hører når Jarl kommer på jobb om morgenen, han er en skikkelig gledesspreder. Når han hilser i trappa vet vi at det blir nok en gøy og fantastisk dag, sier tannhelsesekretær Linda Fjellvang.

Jobb som medisin

Jobben som klinikkassistent er helt annerledes enn det Jarl Danielsen var vant til tidligere. For mange år siden klarte han å finne en resept som hjelper ham i arbeidshverdagen

– Man bør bruke jobben som medisin, og glede andre mennesker. Hvis man er sur, bør man ikke gå på jobb. Jeg prøver alltid å lukke ute problemer og bekymringer, og ta med meg bare godt humør på jobb, sier Danielsen.

– Hvordan bruker du ditt gode humør og dine mange humoristiske kommentarer overfor pasienter som kommer til tannlegen, og som kanskje lider av tannlegeskrekk?

– Jeg prøver å roe dem ned og få dem til å glemme at de er hos tannlegen. Enten ved bare å holde dem i hånda mens jeg snakker med dem, eller dersom jeg kjenner pasienten fra min tidligere jobb kommer det kanskje en kommentar eller to med humoristisk innhold.