Da må elbilene betale parkeringsavgift på lik linje med andre personbiler.

Vedtaket ble gjort i kommunestyret 9. februar i år.

- Rett og rimelig

Parkeringsleder Ronald Sareussen sier det er rett og rimelig at elbilene må betale når de parkerer i sentrum.

– Da vil vi samtidig få mer sirkulasjon og bedre utnyttelse av parkeringsplassene. En bil som står hele dagen hindrer at fem-seks andre biler får parkering på denne plassen i løpet av dagen, sier han.

Kommunen har spesielt merket seg at i parkeringshusene har vært fulle av elbiler.

– Enkelte har parkert om morgenen og latt den stå hele dagen. Det har skapt irritasjon blant andre bilister, og er egentlig ris til egen bak, for dette har vært et av argumentene for å oppheve fritaket, sier han.

Sareussen sier det i løpet av høsten skal være på plass 20 ladestasjoner.

– Det jobbes nå med et anbudsdokument. Innen kort tid vil papirene være ferdig og kan sendes ut.

- Sliter på veiene

Også Fremskrittspartiets gruppeleder, Eivind Stene, er glad for at elbilistene må være med på å bidra.

– I dag er det slik at man kan parkere elbilen ene dagen og hente den dagen etter uten at det koster ei krone i parkeringsavgift, sier Stene.

Han viser til at elbilene i utgangspunktet er subsidiert.

– Elbilene sliter også på veiene, og opptar parkeringsplasser i sentrum, sier Eivind Stene.

300 elbiler

Det finnes vel 300 elbiler i Harstad, og i kommunestyret ble det opplyst at disse bilene opptar rundt 15 prosent av parkeringsplassene.

I kommunestyret i februar ble det vedtatt at kommunen skal bygge et parkeringshus med plass til 150-200 biler.