Da gründer Kjartan Karlsen etablerte bedriften på Myre i Vesterålen i 1992 hadde han neppe sett for seg det eventyret NSK Ship Design i dag står midt oppe i. Men en ting innså Karlsen tidlig. Han måtte flytte fra Myre for å komme nærmere markedet.

Til alle verdensdeler

– Hovedårsaken til at vi gradvis flyttet bedriften til Harstad var at det var langt lettere å rekruttere ansatte hit. Men også nærheten til en større flyplass hadde betydning da det var viktig for lettere å komme oss ut på de mange reisene som var nødvendig for å møte kunder i alle verdensdeler, forteller Karlsen.

Men selv om NSK etter hvert har opparbeidet seg en solid internasjonal kundeportefølje, hadde dette ifølge Karlsen ikke vært mulig uten også å ha stort fokus på det lokale og regionale markedet.

Lokalt og regionalt samarbeid

– Uten et solid lokalt marked hadde det ikke vært mulig for oss å ta steget ut i verden. Derfor har vi i en årrekke blant annet jobbet tett med en rekke fiskeribedrifter lokalt og regionalt. Vårt største marked ligger nettopp innen akvakultur og fiskeri, samt design av lasteskip.

–Vårt nyeste satsingsområdet er spesialisering innen fartøy som driftes på naturgass (LNG-Liquid Natural Gas), som blant annet produseres på Melkøya utenfor Hammerfest. Her har vi inngått en avtale med Nordnorsk Shipping i Tromsø om levering av to båter til oppdrettsnæringen, forteller Karlsen som også peker på nødvendigheten av å tenke langsiktig i bransjen.

Langsiktig satsing

– I 2013 begynte vi et samarbeid med Grovfjord Båtbyggeri med tanke på å utvikle en liten, men velutstyrt fiskebåt. Nylig ble den første av disse båtene levert fra dem. Dette er ett eksempel på at langsiktig satsing lønner seg. I tillegg har vi over flere år hatt tett samarbeid med Grovfjord Mek, Hamek og Tromsø Skipsverft, sier Karlsen som sammen med markedsansvarlig Thomas Myhre sørger for å koordinere kontakten opp mot kunder og markedet.

Tredoblet omsetningen

NSK Ship Design har med sin kompetanse åpenbart truffet et marked, lokalt, nasjonalt og internasjonalt som har behov for selskapets tjenester. Bare siden 2015 har de doblet bemanningen, og teller i dag om lag 30 ansatte. De har også avdelingskontorer i Trondheim og Arkhangelsk i Russland. Omsetningen er tredoblet siden 2014 da de endte på 10,5 millioner kroner, mens de i 2016 endte på nesten 33 millioner kroner.

– Selv om vi naturligvis håper på fortsatt vekst i årene fremover, kommer vi neppe til å oppleve samme formidable vekst de neste to-tre årene som det vi har hatt de seneste årene. Målsettingen for 2017 er å klare å holde oss på 2016 nivå. Vårt mål er ikke å vokse for å vokse, selv om vi håper på å få en enda større andel internasjonale kunder. Klarer vi det vil det automatisk trygge arbeidsplassene lokalt her i Harstad, sier Kjartena Karlsen og Thomas Myhre.

FAKTA NÆRINGSLIVSPRISEN 2016

Prisen ble stiftet i 2008 av Harstad

kommune, Harstadregionens

Næringsforening og

Sparebank1 Nord- Norge.

KRITERIER:

Økte verdier for eiere og samfunnet,

god og sunn økonomi,

god lagspiller lokalt og regionalt,

vekst, produktutvikling

og innovasjon

JURYENS MEDLEMMER:

Trond Bottolfsen. UiT Harstad,

Lasse Hagerupsen, Sparebank1,

Bjørn Akselsen, Harstad

kommune, Kjell Rune Henriksen,

Harstad Tidende, Ole -

Jonny Korsgaard,

Harstadregionens Næringsforening.

NOMINERTE:

Umami, ReSight, Manoda, NSK, Scale Protection.

lng: Her ligger forfartøyet «Nyksund» som drives av LNG ved verftet i Tyrkia for to uker siden. Foto: Privat Foto: privat