Støping og produksjon av anoder av sink i størrelser fra 20 gram til 140 kilo har vært bedriftens spesialitet gjennom flere tiår, og har de seneste årene stått for 80 prosent av omsetningen. Manoda er i dag kun en av tre bedrifter i landet som driver med produksjon av anoder.

– Så vidt vi vet er vi et av verdens nordligste metallstøperier, sier daglig leder Hilde Svenning.

70 nye kunder i 2016

Hun og teknisk salgssjef Kenneth Leiknes har i løpet av 2016 opplevd en eventyrlig vekst av nye kunder.

– Vi registrerte hele 70 nye kunder fra Vestlandet i sør til Finnmark i nord. Mye takket være denne kundetilstrømmingen oppnådde vi en omsetningsøkning fra 6,7 millioner kroner i 2015 til 9,7 millioner kroner i 2016.

– Det er vi selvsagt svært god fornøyd med, og dessuten helt i tråd med vår langsiktige målsetting om å klare å nå 20 millioner innen 2020, sier Svenning og Leiknes.

Blitt lojalt fulgt av ansatte

Men de seneste årene har ikke bare vært en dans på roser, ifølge Svenning.

– Da jeg i 2010 sa ja til å gå inn i bedriften så jeg at det var et stort potensial i å skaffe seg økte markedsandeler. Men for å klare det måtte vi først og fremst få stabilitet i bedriftens økonomiske situasjon.

–Fra nesten konkurs til dit vi er kommet i dag har vi vært nødt til å ta grep. En av nøklene til at vi har lyktes har vært å finne ut av det som fungerer, det vi er virkelig gode på, og la det være det vi satser på.

– Planene og strategien vi la var klare, og har lojalt blitt fulgt av de ansatte. Derfor er vi der vi er i dag, sier Svenning.

Nytt navn

At de fra nyttår i år valgte å skifte navn, var også en del av strategien de la allerede i 2014.

– Det har vær en prosess internt å gå fra et veletablert navn som har eksistert i 70 år. Vi ønsket å ta vare på historien og samtidig framstå moderne og klar for de neste 70 år. Vi er veldig fornøyd med vårt nye navn Manoda og har fått meget godt respons både lokalt og nasjonalt, forteller Svenning.

Jobbet strategisk

Skipsverft og olje- og gassindustrien er Manodas største marked. Men også innen vedlikehold av bruer og kaier har de funnet et segment der de stadig vinner markedsandeler.

– Vi regner nå på et anbud på levering av anoder til en kai på Færøyene, og har tidligere levert til brovedlikehold i Lofoten.

– Vi jobber også strategisk for å komme i posisjon til å kunne levere anoder til bunnrammen på Johan Castberg-feltet, noe vi mener vi er i stand til å klare selv om vi vet at det vil kreve noen endringer fra vår side. Blant annet må vi investere i nytt utstyr for å øke smeltekapasiteten på anodestørrelsene.

– Det ligger utrolige muligheter for oss i markedet som har behov for anoder. Mer enn noen gang tidligere føler vi oss i stand til å styrke og øke våre marekdsandeler i dette markedet, sier Hilde Svenning og Kenneth Leiknes.

FAKTA NÆRINGSLIVSPRISEN 2016

Prisen ble stiftet i 2008 av Harstad

kommune, Harstadregionens

Næringsforening og

Sparebank1 Nord- Norge.

KRITERIER:

Økte verdier for eiere og samfunnet,

god og sunn økonomi,

god lagspiller lokalt og regionalt,

vekst, produktutvikling

og innovasjon

JURYENS MEDLEMMER:

Trond Bottolfsen. UiT Harstad,

Lasse Hagerupsen, Sparebank1,

Bjørn Akselsen, Harstad

kommune, Kjell Rune Henriksen,

Harstad Tidende, Ole -

Jonny Korsgaard,

Harstadregionens Næringsforening.

NOMINERTE:

Umami, ReSight, Manoda, NSK, Scale Protection.

sinkanoder: 80 prosent av Manodas omsetning kommer fra produksjon av sinkanoder. Foto: Stian Klausen/Vizuelli Foto: Stian Klausen/Vizuelli