Fra sine lokaler i Sjøgata har Egon Harstad dyrket fram en kultur som førte dem til toppen av kjeden. Kjøkkensjef Are Abrahamsen forteller at nominasjonen kom overraskende på dem.

– Vi tullet litt med sjefene våre om det at vi skulle bli best i 2016, men det tenkte vi ble urealistisk. Nominasjonen kom dermed noe uventet på oss.

Daglig leder Martine Unstad erkjenner at det var en spesiell følelse å vinne kåringen.

– Vi turte ikke helt å tenke tanken på at vi kom til å vinne, ettersom det var mange andre som også hadde gjort det bra. Det å stå fremme på scenen foran hele administrasjonen i Egon og ta imot prisen, var helt fantastisk.

Hardt arbeid

De legger ikke skjul på at bak prisen, ligger det mange timer med hardt arbeid. Unstad forteller at restauranten er blitt en viktig del av livene deres.

– Vi har lagt ned veldig mye av livene våre i det vi gjør. Vi er her 24/7, og det føles veldig godt å få den anerkjennelsen for den innsatsen vi har gjort, sier hun smilende.

Abrahamsen sier at det er snakk om jobbglede.

– Vi er gode i jobben vår. Det er ikke alle som egner seg til det å jobbe rundt 200 timer i måneden. Vi bryr oss virkelig om det vi gjør, og det gjør jobben bedre.

Harstadværinger

Unstad forteller at for dem er det viktig at de som jobber i restauranten kommer fra byen.

– Vi har fokusert på å skape et stabilt lag bestående av Harstadværinger. Det er viktig, siden Harstad er en liten by, med mye å gi. Dermed har det vært viktig for oss at de som jobber her er av byen. Vi har funnet de rette folkene som gjør hverandre bedre, sier hun.

Turisme

Da de ga fra seg hotellfrokosten til Thon, var det turistene som holdt lønnsomheten oppe.

– Turismen i Harstad har økt, og tilbudet vårt er skreddersydd mot det. Det vet hotellene i byen, forteller Unstad.

Selv om tapet av frokosten presenterte en utfordring, presenterte det også en mulighet, ifølge Unstad.

– Det å drive slik som vi gjorde innenfor to konsepter, er ikke så lett. Da vi ga fra oss frokosten, fikk vi muligheten til å fokusere på vår egen drift.

Endring

Egon i Harstad har brukt de siste årene på å forbedre seg. Det har ikke gått ubemerket.

– De siste tre årene har vi jobbet strukturert mot det å være folkelig og ha kvalitet i det vi gjør. Da har det vært viktig å ha et stabilt lag. Vi får mange tilbakemeldinger om at vi fremstår som helt annerledes nå, enn for tre år siden. Det er herlig å høre.

Samfunnsborger

Egon som kjede har ifølge Unstad et mål om å være en ansvarlig og deltakende samfunnsborger. De arrangerer ofte barnehagetreff og inviterer de som trenger det til et varmt og gratis måltid.

– Det å drive barnehagetreff er fantastisk koselig. Det livner opp restauranten og det liker gjestene. Vi har også arrangert eldretreff innimellom. Tidligere i år fikk vi Magnus Værness innom som sang for dem. De hadde det kjempehyggelig, forteller Unstad.

De er heller ikke redde for å trå til når det trengs. Da det i forrige uke ble kjent at Røde Kors skulle arrangere et søk etter savnede Henrik Igeland, var Unstad kjapp med å invitere dem inn i varmen.

– Personlig har jeg en tilknytning til Røde Kors gjennom min far, som har vært leder der i mange år. Jeg hadde egentlig tenkt å være med på søket selv, men jeg måtte jobbe. Da tenkte jeg at det passet seg å invitere alle de frivillige hit etterpå for et gratis måltid, sier hun før Abrahamsen fortsetter:

– Det er vår måte å gi tilbake på. Når vi ikke har muligheten til å delta selv, så kan vi delta på andre måter. Det skal ikke så mye til for å gjøre noen glad.

Samarbeid

Den siste perioden i sentrum har vært preget av misnøye forflere aktører i sentrums næringsliv. Abrahamsen mener at et godt samarbeid er viktig for at sentrumsbedriftene skal klare seg fremover.

– Det er veldig lett å sette seg på bakbeina og klage over det som skjer i byen, men vi må holde sammen slik at alt ikke havner i Kanebogen. Personlig liker jeg å tenke at vi i Egon jobber mot å være midtpunktet som samler det som er av aktiviteter i Harstad. At vi kan være med å skape en arena som knytter byen sammen gjennom et godt samarbeid med alle som vil.

Unstad forteller at hun har troen på en lys fremtid for Harstad sentrum.

– Det skjer jo ting som gjør at folk trekker til sentrum, blant annet den flotte havna som de skal bygge. Med utbyggingen i områdene rundt sentrum, tror jeg at vi kommer til å merke mer trafikk fra distriktene rundt byen. Det er viktig at vi fremsnakker hverandre og tar vare på det vi har. Jeg tror det kommer til å bli attraktivt å være i sentrum, slår hun fast.

Lokalt: – Det er viktig for oss at vi er godt forankret lokalt, forteller daglig leder Martine Unstad. Foto: Eivind Svaleng