Spanske Aldesa driver nå en tunnel rett gjennom Harstadåsen, med inngang på Seljestad og på Sama. Tunnelen blir 1450 meter lang, med to nødutganger. I disse dager er entreprenøren kommer 400 meter inn i fjellet, det vil si under St. Olavs gate der veien går opp like nord for sykehuset. Og her må det sprenges med varsomhet.

Krav om forsiktighet

– Vi har stilt strenge krav til entreprenøren, spesielt i områdene rundt sykehuset, Grottebadet og Harstad kirke. Her må salvene reduseres kraftig, sier prosjektleder Hans-Arne Haugland i Statens vegvesen. Han understreker at arbeidet med selve tunnelløpet foregår så langt unna Grottebadet, at det ikke skal utgjøre en risiko for brukerne av badelandet.

– Selve tunnelløpet er på det nærmeste 250 meter unna Grottebadet, mens den nordre nødutgangen på det nærmeste er 130 meter unna.

Den nordre nødutgangen, som kommer nærmest, skal etableres rett i nærheten av Harstad kirke. Her er det satt veldig strenge krav til rystelser, og det betyr at det må sprenges veldig forsiktig gjennom fjellet. Denne tunnelen er også vesentlig mindre i omfang enn hovedtunnelen, og derfor sprenges det mindre salver her. I forkant av arbeidet er det gjort geologiske befaringer av anlegget, tidligere geologiske rapporter er vurdert og fjellet langs tunneltraseen er vurdert. Så langt har fjellet vært svært godt, noe som er helt i overensstemmelse med forundersøkelsene, sier Haugland.

Rystelsesmålinger

Det er utarbeidet grenseverdier for hvor store rystelser som kan tillates på de enkelte bygninger, og dette er regulert i Norsk Standard. De som utfører sprengningene skal holde seg innenfor disse grenseverdiene. I nærheten av Grottebadet er det satt spesielt strenge krav til rystelser. For å holde kontroll med dette er det satt ut en rystelsesmåler i Grottebadet, som registrerer og avleser rystelser automatisk.

– Disse målingene brukes for å justere sprengings-salvene dersom rystelsene begynner å nærme seg grenseverdiene. Når det sprenges i fjellet, vil gjester og ansatte i Grottebadet kunne kjenne at det rister. Bevegelsene er små, og det er svært lite sannsynlig at det skal oppstå skader. Men vi blir å følge situasjonen tett, sier Haugland.

Tar det rolig

Daglig leder Kjetil Christoffersen i Grottebadet, uttrykte allerede i 2012 bekymring for det som skulle skje. I dag er han rolig.

– Vi har hele tiden vært opptatt av at det måtte tas spesielle hensyn til Grottebadet. Heldigvis har vi møtt forståelse for våre bekymringer, og hatt god dialog med veivesenet hele veien.

– Er det mange av brukerne som er bekymret?

– Nei, men det er noen som spør, og da har vi nå fått laget en brosjyre der folk kan lese om det som skal skje.

– Merker dere når det sprenges?

– Ja, det gjør vi. Men vi føler på ingen måte at det er utrygt å være her. Det er utrolig hva kunnskap og god informasjon bidrar til av trygghet, sier Christoffersen.

Ferdig våren 2018

Tunnelen drives i retning fra Seljestad mot Sama. Etter planen skal tunnelen være ferdig sprengt i løpet av våren 2018. Når det er hull igjennom fjellet, er det fortsatt mye som skal gjøres.

– Vi skal bygge ferdig veien, gjøre dreneringsarbeid og vann- og frostsikring, montere ventilasjon, lys, sikkerhetsutstyr. Vi skal asfaltere, merke opp og ha øvelse med nødetatene. Målet er å åpne tunnelen for trafikk i løpet av høsten 2019, sier Hans-Arne Haugland.

kart: Den tykke røde streken er hovedtunnelen. Den tynne røde streken er nødutgangene. De er mindre enn hovedtunnelen, derfor brukes det også mindre sprengstoff her. Tunnelen er nå kommet like nord for nødutgang sør. ILL: Statens vegvesen