Harstad havn har på sin side gitt kommunen pålegg om å sørge for lys hele døgnet alle dager, sterkere radarsignaler og fluoriserende maling.

– Vi har skjerpet kravene til merking. Det har ikke vært tilstrekkelig. Dette må skje raskt, i løpet av en dag eller to, sa havnesjef Ivar F. Hagenlund.

Alvorlig smell

Han ga i går en kort orientering til havnestyret om ulykken der en rib med 12 personer om bord kolliderte med betongflåta til Selsbanes seil torsdag. Dagen etter var havnesjefen ute sammen med politi og Havarikommisjonen for å besiktige ulykkesstedet.

– Det var merker etter en alvorlig smell. Vi var usedvanlig heldige med at det gikk så bra som det gjorde, sa Hagenlund.

Under befaringen viste det seg at radarreflektoren fra flåta ikke er bra nok. Også lyset er for dårlig.

– Betongflåta syntes veldig dårlig i grått vær og mot mørk bakgrunn. Havnesjefen avventer nå Havarikommisjonens og politiets etterforskning av saken.

Redusert fart

Havnestyrets leder Jan Fjellstad tok opp spørsmålet om å redusere farten til 5 knop fra husblokkene og innover i havna. I dag er det fri fart i området.

– Det vil være en utfordring for hurtigbåtene om vi trekker fartsbegrensningen lenger ut. De vil bruke lengre tid til kai, Hagenlund.

Rolf Mentzen (Frp) var uenig, og mener farta må ned.

– Det betyr ingenting om hurtigbåtene bruker fem minutter lengre tid inn. Vi har hatt en alvorlig ulykke, og skal ikke ha flere. Jeg foreslår at vi setter opp et fartsskilt ved Essoanlegget om at det innenfor er fem knop. Jeg foreslår også at seilet utstyres med tåkelys, sa Mentzen. Ifølge havnesjefen er det ikke krav til slikt utstyr.

Spisskompetanse

Ole-Jonny Korsgård vil avvente en utredning.

– Det er administrasjonen som har den faglige kompetansen i denne saken, og de har full kontroll på dette. Ingen rundt dette bordet sitter på denne spisskompetansen

Det fikk SVs Børge Ytterstad til å reagere. Han er professor i skadeforebygging har en spisskompetanse på området som få andre i landet besitter. Ytterstad er klar på at å kollidere i stor fart er alvorlig.

– Hvis farten begrenses, vil skadeomfanget kunne reduseres. Bare tenk hvis en båt kolliderer med installasjonen i en fart på 30 knop og motoren løsner fra skuta og skjærer gjennom lufta. Det kan resultere i alvorlige skader, sa Ytterstad.

Randi Nilsen (Frp) understreket at hun har full tillit til at admininstrasjonen gjør de rette grepene i denne saken.

Kan seilet flyttes?

– Kan Selsbanes seil flyttes nærmere Trondenes kirke – der det jevnlig kommer busser med turister, spurte hun.

Hun ble i går kjent med at kommunen eier seilet, og lurte på om forsikringen var i orden – eller om kommunen risikerer millionkrav etter ulykken.

– Det er vårt ansvar å forsikre installasjonen, svarte rådmann Hugo Thode Hansen.

Seniorrådgiver Lennart Jensen frykter at det vil bli fartsoverskridelser daglig hvis fartsgrensen på 5 knop flyttes til Essoanlegget. Dagens fartsgrense ble satt etter nøye vurderinger fra flere aktører.

Når det gjelder forsikring opplyste Jensen at båtføreren har et ansvar. Han mente forøvrig at kommunen ikke kan ta høyde for menneskelig svikt.

Kollisjon: Bildet er tatt minutter etter at den ene riben kolliderte med betongflåta til Selsbanes seil torsdag i forrige uke. Foto: Gunnar Berg