Tobias Olsen fra Harstad var én av passasjerene i et tilnærmet fullbooket fly, som skulle gått fra Oslo klokken 20.15 med ankomst Evenes klokken 21.55. Men det skulle gå lang tid før flyet lettet.

– Først fikk vi melding om at flyet skulle gå klokken 21, én time forsinket. Så ble det utsatt til klokken 22 og deretter til klokken 23. Vi kom endelig inn i flyet, som hadde stått ved utgangen siden klokken 17 på ettermiddagen, men etter 20 minutter fikk vi beskjed om å gå ut av flyet, sier han.

Årsaken til flybyttet skal ha vært teknisk feil med radarsystemet om bord.

– Vi ble busset til et annet fly og klokken 00.45 lettet endelig flyet.

Da var det mange irriterte og til dels rasende personer om bord. Men både i overført og bokstavelig forstand, lettede passasjerer.

For én person hadde de stadige utsettelsene tatt ekstra på, forteller Olsen.

– Det var en småbarnsfar som hadde vært på reise med barna hele dagen. Han ble så sint at han ble eskortert bort av ansatte. Han fikk ikke være med nordover.

Ingen informasjoner

Olsen er kritisk til informasjonene fra Norwegian, som han betegner som ikke-eksisterende.

– Vi fikk ingen annen informasjon enn utsettelsene på avgangstavla. Da vi gikk til skranken, 20 fly forbannede passasjerer, satt det en mann der som bjeffet til oss om at vi måtte «pelle oss vekk».

Tobias Olsen mener også at matkupongen på 90 kroner som passasjerene fikk var av det latterlige slaget.

– Det var ikke nok til en baguette, engang. Og butikkene stengte da vi skulle handle, sier han.

Dermed var kupongen verdiløs.

Først klokken halv fire på natta var Tobias Olsen hjemme i Harstad.

Beklager

Norwegian erkjenner at flygningen til Evenes mandag kveld var egnet til å tøye passasjerenes tålmodighet til bristepunktet.

– Det var dessverre en rekke omstendigheter som gjorde at denne flygningen ble forsinket, sier pressekontakt, Astrid Mannion-Gibson.

– Vi forstår at dette var frustrerende for passasjerene og beklager dersom noen føler at de ikke ble godt nok ivaretatt på flyplassen.

Ifølge Mannion-Gibson har Norwegian gitt det de skulle til de ventende passasjerene.

– Norwegian følger EUs regelverk for passasjerrettigheter når det oppstår forsinkelser. Passasjerer som har kjøpt egen mat og drikke imens de har ventet bør ta kontakt med kundesenteret vårt slik at de får tilbake det de har krav på, sier hun.