Havnesjef Ivar F. Hagenlund satt mandag i møter om hva som bør gjøres med seilet etter båtulykken torsdag. Han sier at seilet er Harstad kommunes eiendom, og at Harstad Havn, i samarbeid med Kystverket, har gitt kommunen tillatelse til å etablere seilet der det står i dag.

Vil ikke flytte

– Har dere vurdert å flytte installasjonen?

– Nei. Denne prosessen startet i 2008, og etter mange runder og en grundig prosess endte man opp med dagens plassering. Flyttes installasjonen lenger inn mot land, vil det være en utfordring med tanke på skvett mot boligene. Flyttes den lenger øst vil den komme i konflikt med hurtigbåtleden, og lenger nord vil være problematisk i forhold til ankringsforholdene. Dermed ble dagens plassering et slags minste felles multiplum. Men om det er noen som kommer opp med en genial idé, så er vi selvsagt lydhøre for det, sier havnesjefen som fredag var ute med havnebåten for å undersøke installasjonen. Hans foreløpige konklusjon er klar:

– Vi er usikre på om lyset er påslått kun når det er mørkt. Vi vil uansett stille krav om et blinkende lys 24/7. Likeså avdekket vi at signalene fra radarvarsleren var for svake. Her må man opp med en kraftigere radarreflektor. I tillegg vil vi stille krav om at stanga som bærer radarreflektoren og lyset, blir malt i en kraftig fluoriserende farge.

Ikke lavere fart

– Det er fri fart i området. Bør ikke hastigheten settes ned til 5 knop som i indre havn?

– Nei. Melding om installasjonen er gått til alle sjøfarende via Etterretning for sjøfarende (EFS), og kan lastes ned gratis fra Kartverkets nettsider. I EFS kunngjøres sikkerhetskritiske oppdateringer og rettelser til offisielle norske sjøkart og opplysninger om forskjellige forhold som kan være av interesse for sjøfarende. I tillegg vil en fartsreduksjon ha innvirkning på hurtigbåtens rutetider, sier Hagenlund.

I etterretning for sjøfarende (EFS) opplyses blant annet om etablering og forandringer av fyrbelysningen, faste og flytende sjømerker, nyfunnede grunner, nye eller endrede undervannskabler og rørledninger, luftspenn, om vrak eller annet som kan være til hinder for fiske og skipsfart. EFS gir også opplysninger om planlagte endringer på fyr og merkesystemet langs norskekysten. Videre gis meldinger om skyteøvelser, opplysninger om eventuelle påbud og forordninger angående seilas i bestemte områder, endringer av losstasjoner med mer.

– Hva gjør Harstad Havn nå?

– Havna har ikke noen spesifikk rolle i dette. I tillegg til de nevnte krav om bedre synlighet, avventer vi havarikommisjonens rapport før vi gjør noe mer, sier havnesjef Ivar F. Hagenlund.