I disse dager sendes forslag om ny rutestruktur i fylket ut på høring.

Kristiansen reagerer sterkt på at fylkeskommunen vil legge ned den velfungerende hurtigbåtruten Evenes-Kjeldebotn, som har vært i drift i 24 år.- Dette er en veldig viktig båtrute som binder sammen regionen, sier han.

Det er den nye Hålogalandsbrua, som åpnes våren 2018, som gjør at fylkeskommunen vil legge ned ruta, for så å overføre denne trafikken til vei.- Det er på tvers av politiske signaler. Båturen tar 10-15 minutter, mens det tar mer enn to timer å kjøre rundt, sier ordføreren.

- Undersøkelsen er ikke seriøs

Fylkeskommunen har fått laget en reisevaneundersøkelse. Undersøkelsen ble foretatt av Epion Norge. De la ut spørreskjema i båten. 76 svarte, ut fra disse svarene har fylkeskommunen kommet med en innstilling. - Fylkeskommunen velger å basere båtrutens fremtid på 76 svar, mens det årlig reiser 15.000 personer med båten. Jeg sliter med å ta undersøkelsen seriøs. Vi vet at flere bedrifter på begge sider av fjorden er avhengig av båttilbudet. Folk kommer seg raskt fram og tilbake til flyplassen og jobb, sier han.

Mange reiser til Harstad

Fylkeskommunen skriver i et notat til ordførerne i Evenes, Tysfjord og Ballangen at veien kortes inn når Hålogalandsbrua åpnes. Samtidig fjernes usikkerhetsfaktoren på tidsbruk ved reise i dagens veitrase via Rombaksbrua. Videre skriver de at selv om reisetiden dobles til Ballangen, sammenlignet med båtforbindelsen, vil ikke reisetiden til flyplassen bli unormalt lang. Ut fra offentlig statistikk har en praktisk talt ikke dagpendling mellom Ballangen og Evenes, skriver fylkeskommunen.- Dette står ikke til troende. Vi vet at studenter og arbeidere bruker båten til for eksempel Harstad. Båtrutene er satt opp for å korrespondere med flyene og alt tyder på at flere vil bruke båten når flyplassen i Narvik legges ned, sier Kristiansen.

Viktig båttilbud

Dette er en sak som Ofoten regionråd, Tjeldsund, Ballangen, Evenes, Narvik og Tysfjord, har jobbet med i lang tid.- Det er en samlet region som ønsker å beholde dette viktige båttilbudet. Vi kommer ikke til å gi oss, forsikrer Kristiansen.

Fylkeskommunen mener de vil spare fem millioner kroner på å legge ned båtruten.

God sjøbåt

Kaptein Birger Ellingsen hos Br. Johansen har jobbet om bord i 12 år.- Dette er et viktig tilbud som har holdt på i 24 år. Det vil være en tragedie hvis tilbudet blir lagt ned, sier han.

Båten Sjøsprint tar 31 passasjerer. Den går mellom 05.30 og 20.00. Kunden kan bestille tur klokken 21.30.- Det er en meget god sjøbåt som gjør at været skal slå seg skikkelig vrang før turene innstilles. Blir turen innstilt, er det ikke på grunn av båten, men for passasjerenes sikkerhet, sier han.

Fylkeskommunen har foreslått at tilbudet kan fortsette etter at Hålogalandsbrua er åpnet, men da uten offentlig støtte. Ingen kan i dag si hva billettprisen blir uten offentlig støtte. I dag koster en tur 60-70 kroner. Uten støtte kan prisen komme over 350 kroner per tur.

Må bytte jobb

Eirik Jenssen ved Norges Brannskole er dagpendler. For han vil nedleggelse bety store endringer.- Da må jeg bytte jobb. Det er uaktuelt for meg å ukependle med kone og barn hjemme. Det å kjøre rundt vil doble reisetiden og fire timer jobbreise daglig er utenkelig for meg, sier han.

Han har regnet på kostnadene hvis subsidiene forsvinner.- Da vil jeg betale 15.000 kroner i måneden. Det er selvfølgelig uaktuelt, sier Jenssen.

VIKTIG: Både kaptein Birger Ellingsen og ordfører Svein Erik Kristiansen i Evenes kommune vil beholde båtruten mellom Evenes og Kjeldebotn. Foto: Odd Leif Andreassen
AVHENGIG: Eirik Jenssen ved Norges Brannskole dagpendler med hurtigbåten Sjøsprint mellom Evenes og Kjeldebotn. Foto: Odd Leif Andreassen