På oppdrag for Kunnskapsdepartementet har Statistisk sentralbyrå undersøkt hvor mye skolene bidrar til det elevene lærer, når man tar hensyn til familiebakgrunn og tidligere skoleresultater.

Undersøkelsen rangerer skolene på en skala fra én til seks. Landsgjennomsnittet er 3,4 poeng og Stangnes ungdomsskole har 3,7 poeng.

Praktisk læring

Rektor Ludvig Forthun forteller hva de gjør bedre enn alle andre.

– Vi skal være en skole for elever som ønsker mer praktisk tilnærming til lærestoffet. Det gjør lærestoffet mer relevant, sier han.

En dag i uka er elevene ute på en annen læringsarena enn skolen.

– Vi har samarbeid med frivillige organisasjoner som Harstad Jeger og Fisk, yrkesfag på Stangnes videregående skole for 10. klassingene våre og vi er hos bedrifter i byen.

Bevisst satsing

Satsingen på andre læringsarenaer er bevisst.

– Det første vi ser på er hvilke konsekvenser vi ønsker å oppnå. I vår planlegging er vi bevisst på at aktivitetene vi sender elevene på skal være et resultat av de kompetansemålene vi har, og ikke omvendt, sier rektoren.

– Vi har en grunnholdning i kollegiet om at vi alltid ser etter bedre måter å løse utfordringer på. Vi skal aldri stivne i et mønster, men hele tiden evaluere og bli bedre, sier Forthun, som er stolt over resultatet i undersøkelsen. Men han velger å ikke legge så voldsom vekt på det.

– Rangeringen er ikke så viktig for oss. Det kommer nye undersøkelser, og det å være god er ikke statisk. Vi må hele tiden jobbe for å bli enda bedre, sier han.

Poenglisten

I statistikken framgår følgende poeng for skolene i Harstad-området:

• Hagebyen skole - 3,4

• Kila skole - 3,3

• Seljestad u-skole - 3,2

• Stangnes u-skole - 3,7

• Skånland skole - 3,5

• Grov skole - 3,0

• Ibestad ungdomsskole - 3,1

• Borkenes skole - 3,3

• Liland skole - 3,4

• Lødingen u-skole - 3,3

Harstad skole og Sørvik skole står på lista uten poengangivelser.