Torsdag var vel 70 personer samlet i møterommet i toppetasjen på Thon-hotellet i Harstad. For andre gang ble det såkalte byggemøtet arrangert, i regi av Harstadregionens næringsforening. Mange aktører var opp på talerstolen og fortalte om sine byggeprosjekter og planer for tiden fremover, men ingen kunne skilte med så store og omfattende planer - i milliardklassen - som direktør Olaf Dobloug for Forsvarsbyggs kampflybaseprosjekt.

Direktør for kamflybaseprosjektet hos Forsvarsbygg, Olaf Dobloug. Foto: Øivind Arvola

Det er beregnet at oppgraderingen av Evenes flystasjon vil koste fire milliarder kroner. Alt skal stå ferdig til 2021, slik at stasjonen kan ta imot både kampfly og maritime patruljefly.

Les mer: Her er overvåkningsflyet som skal ha base på Evenes

Starter dagen etter vedtak

- Vi er helt i startfasen av prosjektet, men vi regner med byggestart på de større prosjektene sankthansaften 2019, sa han i sitt innlegg. Om datoen ikke er helt nøyaktig, så er planen i alle fall å være klar til oppstart dagen etter at Stortinget har godkjent finansieringen av byggingen - det regner Dubloug med at vil skje sent på våren 2019 - rett før Stortinget tar sommerferie.

Norske arbeidere

- Vi har det travelt, og vil starte prekvalifisering av bedrifter som ønsker å delta i anbudene om jobbene på Evenes i 2018, slik at vi kommer raskt i gang med de større oppdragene i 2019. Dobloug mener det er store sjanser for at lokale aktører kan ta store biter av milliard-kaka.

Direktør for kamflybaseprosjektet hos Forsvarsbygg, Olaf Dobloug sier at Evenes-prosjektet er ett av de største forvaret har hatt på lang tid. Foto: Øivind Arvola

- Ser vi på det som skjer rundt Ørlandet (hovedflykampbasen som ligger i Trøndelag), så er nesten bare bedrifter fra Trøndelag som utfører oppdragene. Det er selvsagt nasjonale aktører også inne, men det viser at det er store muligheter for lokale bedrifter.

Noe av grunnen er at alle som skal inn på basen, må være sikkerhetsklarert. Det betyr i praksis at det kun vil være norske arbeidstakere som vil rekke å bli sikkerhetsklarert.

- Det er ikke forbudt med utlendinger, men det tar lenger til å sikkerhetsklarere disse, sier Dobloug.

I og med at det er amerikanske fly som skal utplasseres på basen, vil også amerikanerne ha en finger med i spillet rundt sikkerheten på flyplassen.

Godt vedlikeholdt

- Evens flystasjon er en av de nyeste basene vi har i landet. Det er vel bare Rena som er nyere. Flystasjonen er også godt vedlikeholdt. Det er en stor fordel, og det er vektlagt mye gjenbruk av eksisterende bygningsmasse. Oppgradering av disse vil kunne skje tidligere enn 2019, da vi kan igangsette prosjekter under 200 millioner kroner uten stortingets velsignelse, sier Dobloug til Harstad Tidende. men han vil ikke si om det vil skje, eller når arbeidene tidligst vil starte.

Flystasjon: I løpet av de neste åtte årene skal det investeres mellom tre og fire milliarder kroner for å gjøre Evenes flystasjon operativ og kampklar. Foto: Oivind Arvola

Det er tidligere sagt at det blir gjenbruk av skvadronsbygg, hangar 2 til kampfly – med tilstedevakt og vedlikehold, gjenbruk av hangar 4 til Forsvarets logistikkorganisasjon, samt eksisterende bygningsmasse til luftvernstridsgruppen.

Nytt

Dobloug anslår at det skal bygges rundt 60.000 kvadratmeter nytt. Det må bygges nye hangarer til de maritime patruljeflyene, ny sykestue, nye befalsforlegninger og noe til mannskap; samt boliger. Det skal også gjøres flyoperative tiltak, sikringstiltak og mindre støytiltak.

Når basen er operativ, skal det være rundt 1000 personer som jobber der. I dag er det bare en - Air Force One (Les mer her om ham).