Vi var på plass i formannskapssalen der vi sendte direkte fra saken hvor formannskapet i Harstad kommune bestemmer veien videre for Harstadpakken. Bare Høyre og Frp stemte mot fullfinansiering av Harstadpakken og en økning av bompengeprisene.

I en spørreundersøkelse på ht.no svarte over 73 prosent nei til å øke bompengesatsen fra 12 til 16 kroner, månedstaket fra 60 til 80 passeringer, og å forlenge betalingstiden fra 15 til 20 år. – Gjennomfør det som er påbegynt, og stopp nå, er meldingen fra folket.

–Ingen går konk

Men et klart flertall i formannskapet, Arbeiderpartiet, Venstre, KrF og SV, ber kommunestyret kjøre på for å få hele Harstadpakken gjennomført. Kun Frp og Høyre stemte imot. De ville dra i nødbremnsa.

– Ingen liker at det blir dyrere å kjøre gjennom bomstasjonene. Men å si at folk går konkurs fordi vi øker prisen er for drøyt. De aller fleste i Harstad har råd til denne økningen. Vi burde heller diskutere hva vi kan gjøre med de høye boligprisene, sa SVs Johnny Kristiansen.

Tvilte seg til ja

Per Pedersen, KrF, innrømmet at han hadde tvilt seg til et ja til hele pakken.

– Likevel må jeg ta et forbehold om at vi må ha en prosess i partiet. Jeg vil legge fram saken på årsmøtet i KrF. Det viktigste med Harstadpakken for KrF har vært målsettingen om økt fremkommelighet, tryggere skoleveier og å få gode kollektivløsninger også ute i øyriket, sa Pedersen.

Fungerende ordfører, Maria Serafia Fjellstad, er varm tilhenger av å gjennomføre hele Harstadpakken.

– Veipakken har sine samfunns- og effektmål. Skal vi klare målsetningen, må vi fullføre hele pakken med gang- og sykkelveier og med kollektivløsningen. Vi kan ikke ta det stykkevis og delt, sa Fjellstad.

Hun mente den foreslåtte inndekningen av ekstra-milliarden, legger opp til lavere belastning for bilistene enn det som var forespeilet før jul.

– Merfinansieringen er basert på et spleiselag mellom kommune, fylke, stat og bilistene, sa Fjellstad.

Den foreslåtte økningen vil gi en maks månedsutgift på 1024 kroner for dem som bruker bilen mest. I dag er taket 648 kroner.

Ordføreren hadde på forhånd sjekket hvor mange  bilister som når maks-taket per måned i dag.

50 prosent  når taket på 60 passeringer, mens det er ventet at en tredjedel vil nå makstaket på 80 passeringer.

Knallhard kritikk

Fremskrittspartiets Eivind Stene og Kristian Eilertsen var ikke nådig i sin kritikk.

– Hele historien om Harstadpakken er nesten en komedie. Etter det som har skjedd er det for mye å forlange at folk skal ha tillit til politikerne og det nye regnestykket som de blir presentert for, sa Stene.

Han vil fjerne lederen av styringsgruppa for Harstadpakken på grunn av dårlig styring.

– Hun burde selv ta sin hatt og gå. Vi kan ikke premiere dårlig arbeid ved å fornye arbeidskontrakten, sa han.

Stene registrerte det han oppfattet som tusen unnskyldninger for at Harstadpakken var havnet i ei økonomisk hengemyr.

– Jeg kan ikke erindre å ha vært med på å vedta reguleringsplanen for den festninga oppe på Sama. Det må jo bety at prosjektet var så kamuflert da de ble lagt fram for politisk behandling, at vi ikke kunne se hvordan rundkjøringen skulle bli, sa Stene.

–Udugelighet

Han ville ha svar på hvordan de andre partiene mente at småbarnsforeldre og andre med dårlig råd, skulle klare økt bompengebelastning.

– Jeg registrerer at ordføreren ber Frp bidra til å skaffe mer statlige penger til veipakken. Det blir ikke enkelt når man står til knes i egen udugelighet.

Partikollega Kristian Eilertsen hadde ingen tro på regnestykket som skal skaffe én milliard ekstra.

– 320 millioner flere kroner skal hentes fra bilistene. Mange har ikke de pengene. Det er frekt å forvente at folk bare skal betale, sa Kristian Eilertsen.