Det sier leder av Harstad Høyre, Einar Mustaparta. Han advarer mot å gå videre med veipakken.

- Vi er uenige i at vi skal jage etter større inntekter til Harstadpakken, uten først å få kontroll med utgiftene. Harstad er etter hvert blitt en dyr by å bo i. Eiendomsskatt og bompenger er tunge utgiftsposter for mange, og rammer dessuten ulikt. Det er derfor ikke akseptabelt for oss at regningen for de økte kostnadene sendes til innbyggerne. Det er usosialt og rammer barnefamilier og andre som er helt avhengige av bilen i det daglige, sier Mustaparta.

- Men et politisk flertall, med Høyre i spissen, stemte ja til Harstadpakken?

-Ja, vi har stemt for Harstadpakken, og det er greit. Men mange har misforstått økonomimodellen, og trodd at vi skulle få alt vi var forespeilet for 1,6 milliarder. Det må både vi politikere og Statens vegvesen ta ansvaret for. Betydningen av begrepet porteføljestyring kom som en overraskelse på mange. Konsekvensene er at man bygger det man får, til pengesekken er tom. Og den ble raskt tømt.

- For å sikre god økonomistyring vil Harstad Arbeiderparti at kommunestyret skal få halvårlige rapporter fra styringsgruppa. Hva tenker Høyre om det?

- Det har vi ingen tro på vil hjelpe. Her må økonomistyringa være knallhard ned på detaljnivå.

Tunnelen skal bygges

Styringsgruppa for Harstadpakken la 19. januar 2017 fram et forslag til hvordan det skal skaffes mer penger til å gjennomføre alle tiltakene i pakken.

De foreslåtte tiltakene bygger på informasjon fra Statens vegvesen gitt i to brev, ett i november 2016 og ett i januar 2017. Der konkluderes det med at det mangler cirka 1 milliard for å komme i mål med alle delprosjektene.

Stortingsproposisjonen sier at «utover tunnelprosjektet vil ikkje gjennomføringa av Vegpakke Harstad bli låst i ei gitt framdrift eller rekkjefølge på delprosjekta». Med andre ord, tunnelen skal bygges, uansett hva som skjer.

- Det er stor usikkerhet knyttet til tunnelens kostnader, og derfor er det viktig å gjøre denne ferdig før vi gyver løs på nye prosjekter med usikker kostnadsramme, sier høyrelederen.

Ute av styring

Regionvegsjefen og styringsgruppas leder forklarte på informasjonsmøtet for kommunestyret i november, at det var mange ulike fordyrende valg som hadde tvunget seg fram underveis som var årsaken til den voldsomme kostnadsøkningen. Det reagerer Harstad Høyre på.

- Harstadpakken synes å være ute av styring og det mangler kontroll med fremdrift og kostnader. Harstad Høyre frykter at innbyggere og politikere vil bli presentert for flere slike økninger før vi er i mål med pakken.

Vi mener derfor det er helt nødvendig å gjenvinne kontroll og styring med porteføljen før det legges inn mer penger, sier Mustaparta og lister opp tiltakene:

• Sluttføre det som er igangsatt

• Prioritert liste over tiltak som ønskes gjennomført utarbeides basert på:

o Trafikksikkerhetstiltak

o Trafikkflyt slik at man får ut effekten av bilpakken

- Vi mener det er riktig å bygge ferdig det som er påbegynt. Deretter må vi se hvor vi står, og hvor mye penger vi har eller kan skaffe. Vi har ingen garanti for hvor dette kan ende slik saken er nå.

Harstad Høyre vil derfor stemme mot forslaget om økte bompenger, og vi vil advare mot å gjøre oss avhengige av for lav kalkulasjonsrente.

- Harstad Fremskrittsparti mener dere roper høyt og gjør lite. Gruppeleder Eivind Stene vil vite om dere har tillit til lederen av styringsgruppa?

- Dette har ordføreren svart på selv. Hun sier hun ikke har erfaring og kompetanse til å vurdere denne type prosjekter. Vi tenker hun selv må ta konsekvensene av slike utsagn, sier Einar Mustaparta i Harstad Høyre.

stopp: Harstad er blitt en dyr by for mange. Harstad Høyre vil ta tilbake økonomikontrollen før det bygges mer vei. Foto: Frank R. Roksøy