I dag reåpnet DNB sine nyoppussede lokaler med kaker og litt informasjon om den nye retningen både de og kundene går inn i.

Banksjef Trond Strøm Hansen sier at denne ombygginga også hadde til hensikt å legge til rette for opplæring av kundene i bruk av de digitale tjenestene i banken.

Lokalene

– Derfor er det laget bord med datamaskiner og nettbrett, så når kundene ikke helt får det til, er det bare å komme innom og få hjelp hos våre veiledere, sier Hansen

Det er en trend i utviklinga at flere og flere gjør sine banktjenester hjemme på PC ene sine. Noe som betyr at de gamle tjenestene med uttak av penger og skranker som vi kjenner er borte.

Mer tid

Det betyr samtidig at bankene får frigitt tid til rådgivning, kjøp og salg av eiendom og eventuelle problemstillinger alle kundene måtte ha.

– Så er vi jo også til stede for alle næringslivskundene våre, skryter banksjefen

Temadager

Denne uken inviterer de til tema dager: Vips for bedrifter, nettbank for personkunder, pensjon bedrift og kjøp og salg av bolig.

Fremtiden

Hansen tror ikke de blir overflødig, selv om kundene gjør mer av sine tjenester selv.

– Så lenge vi har en rolle å fylle og være tilstede for kundene, er det liv laga for oss.

– Men det er å tro på julenissen hvis man konkluderer med at det blir flere stillinger i bankene fremover, påpeker Trond Strøm Hansen.

Kundene

– Det viktige blir å ta vare på personkundene når de har saker de ikke føler seg komfortabel med å løse hjemme på datamaskinen. Da skal vi være der, lover han.

Banken ser også utfordringene de eldre kundene har med data, og vil også i fremtiden stille opp med nettbanke kurs for de som har behov for det.