Det sier Harstadpakkens far, gammelordfører Helge Eriksen (H). Han synes forslaget fra styringsgruppa om økte bomsatser, økt månedstak og utvidet nedbetalingstid belaster bilistenes økonomi i altfor stor grad.

– Gjør ferdig de prosjektene som er påbegynt, og ferdigstill det vi har råd til innenfor Harstadpakkens ramme. Se kritisk på om prosjekter kan gjennomføres på billigste måte fremfor det ideelle. Så må resten utsettes og tas i ettertid. Både stat og kommune har penger som må kunne brukes til veiene våre, sier Helge Eriksen.

Har ikke råd

Han var den politikeren som sto fremst i kampen for å få gjennomført Veipakke Harstad. Det er han stolt over, og han tror veipakken blir et stort gode for kommunen og bilistene.

– Men nå er Harstadpakken blitt så mye dyrere at vi må si stopp. Vi har ikke råd til å gjennomføre alle prosjektene.

– Det hele kan sammenlignes med å bygge et hus med to bad. Når vi underveis oppdager at det blir for dyrt, så må vi bare kutte det ene badet. Nå må vi stå fast ved det som var selve vedtaket for Harstadpakken, veiutbygging for 1,6 milliarder kroner. Så må vi sette foten ned for de prosjektene vi ikke har råd til, sier Eriksen.

Han mener en slik avgjørelse vil være fair overfor bilistene.

– Og også overfor oss politikere som tok kampen, sier Eriksen.

Vrede velgere

For gammelordføreren var den som måtte stå i stormen, og som fikk føle velgernes vrede over innføringen av bompengene. Harstad Høyres gruppe i kommunestyret ble halvert etter valget i 2011, et valg som var preget av bompengevedtaket. Eriksen måtte overlate ordførerkjedet til Aps Marianne Bremnes.

– Jeg står fast ved at det var rett å innføre bompengefinansiert veiutbygging i Harstad. Vi får flotte rundkjøringer, vi får en del gang- og sykkelveier og vi får tunnelen gjennom Harstadåsen – selve juvelen i pakken.

–Det blir kjempebra, selv om vi må kutte noen prosjekter, sier Eriksen.

– Ikke stram skruen

Han har inntrykk av at bilistene nå har slått seg til ro med dagens bompengetakster.

Derfor advarer han sterkt mot å øke takstene og innbetalingstiden.

– Jeg tror folk blir forbannet hvis vi nå strammer skruen ytterligere, sier Helge Eriksen.

Elbilene må med

Samtidig mener han at alle må bidra, og oppfordrer stortingspolitikerne til å åpne for at også elbilene må betale bompenger.

– Det vil være rettferdig at elbilene også er med på denne dugnaden.

Eriksen er også bekymret for at en økning i bompengetakstene vil ramme sentrum.

– Det vil i alle fall ikke gjøre sentrum mer attraktivt, sier Helge Eriksen.

En milliard

Det var torsdag at styringsgruppa for Harstadpakken sendte ut en pressemelding med forslag til hvordan hele pakken kan finansieres. Fasiten lyder på en milliard kroner ekstra.

Forslaget går ut på å utvide bompengeperioden fra 15 til 20 år, få lavere renter på lån i prosjektet og øke dagens månedstak for passering i bomringen fra 60 til 80.

Styringsgruppa tror det er mulig å få økt det statlige bidraget med 180 millioner kroner, økt bidrag fra momskompensasjon på 70 millioner kroner, økt bidrag fra Harstad kommune og fra Troms fylkeskommune på 40 millioner kroner fra hver. Til slutt en økning i bompengene fra 12 til 16 kroner. Det vil utgjøre 320 millioner kroner. På minussiden kommer et endret rabattsystem som utgjør 140 millioner kroner.

Fremdrift

Rådmannen er enig i styringsgruppas tilråding, og legger saken fram for formannskapet i morgen. Kommunestyret gjør sitt vedtak 9. februar. Deretter går saken videre til fylket, før den ender opp i Stortinget.

Uenige: Fungerende ordfører Maria Serafia Fjellstad mener bilistene vil akseptere at de må betale mer. Foto: Andreas Isachsen