Grete Kristoffersen ble hentet fra Tromsø for å få fart på Bodø. Nordlandshovedstaden behøvde ny optimisme.

Da vedtaket kom om å legge ned Bodø som hovedflyplass i nord for Forsvarets jagerfly, rådet det en periode en svært negativ stemning i byen.

Kristoffersen, som i flere år var direktør i Næringsforeningen i Tromsø-regionen, har på kort tid vært med på å snu den negative tendensen til noe positivt for Bodø. Blant annet skal det investeres 10 milliarder kroner i prosjektet «Ny by – ny flyplass» samt ny havn og jernbanestasjon.

Samarbeid nøkkelen

Grete Kristoffersen skulle vært en av foredragsholderne under Harstadkonferansen, som arrangeres i dag, men beklager på det sterkeste at hun måtte prioritere andre gjøremål denne gang.

Hun ønsker likevel å dele noen av sine tanker med Harstad Tidendes lesere om hva hun mener er viktig for byen å satse på for å lykkes, først og fremst innen sentrumsutvikling.

– Harstad er en flott by med et vanvittig stort potensial. Jeg har besøkt byen en rekke ganger, sist ganske nylig, og klarte heller ikke denne gang å unngå og legge igjen altfor mye penger i noen av de flotte nisjebutikkene dere har i sentrum, sier hun og ler før hun fortsetter:

– Jeg har registrert en del av diskusjonene som har pågått den senere tiden knyttet til utfordringene byens sentrum står overfor. Uten å ta konkret stilling til disse, vil jeg generelt påpeke hva jeg mener er de viktigste årsakene til at vi har lyktes så bra med sentrumsutviklingen i både Tromsø og Bodø.

– Sentrumsutvikling er utvilsomt viktig for en bys utvikling. Derfor må dette settes høyt på agendaen både av politikere, kommunen, næringslivet og gårdeiere. Dette krever at det puttes en betydelig innsats i denne utviklingen, noe som igjen fordrer det jeg mener er det viktigste for å lykkes – samarbeid.

Åpningstider

– Her må næringslivet selv spille den viktigste rollen, og spørre seg selv hvordan man best mulig kan drive sentrum fremover. Da er det en del basale forutsetninger som må på plass. Hvordan ønsker vi at sentrum skal oppfattes av kundene? Etter mitt syn er forutsigbarhet det aller viktigste, og da er samkjørte åpningstider alfa og omega for å lykkes i kampen mot kjøpesentrene, sier Kristoffersen.

– Man må heller ikke vegre seg for å gå sammen for aktivt å markedsføre sentrum utad i regionen. Gjennom å spille på lag og samarbeide med de store kjøpesentrene om felles regional markedsføring, når man et langt større marked enn bare å tenke lokalt. Harstad har et gedigent pre gjennom blant annet Harstad Kulturhus, Grottebadet og Trondeneshalvøya, pluss sentrum og de store kjøpesentrene, til å nå store kundemasser. Det er i tillegg enkelt å komme seg til Harstad. Samarbeider man om å nå dette markedet og trekke disse til byen, kan man heller «slåss» om disse kundene når de først har tatt turen hit, mener hun og legger til:

– Dette vil være i god «Seire ved å dele»-ånd, som jo er Harstad Profileringspools visjon.

Gårdeierne

Kristoffersen er også tydelig på at gårdeiere må involvere seg for å lykkes.

– Disse spiller en viktig rolle i enhver by. Altfor mange gårdeiere prioriterer ikke vedlikehold av sine gårder. Mange har nedbetalte gårder og sitter heller i Syden og nyter livet der, satt litt på spissen. Dersom alle gårdeiere hadde prioritert å vie første- og andreetasjene til forretningslokaler, ville det åpne for mange spennende aktører som igjen ville bidratt til et enda mer attraktivt sentrum.

– Gårdeieres manglende engasjement har også vært et problem i Bodø, men nylig ble det klart at Bodø kommune, Bodø Næringsforum og Bodø Gårdeierforening danner et eget aksjeselskap for å få mer liv og røre i sentrum. Det ville sikkert også vært en god idé i Harstad dersom dette lar seg gjøre.

Kommunen

Også kommunen må bidra som en aktiv tilrettelegger.

– Kommunen må spille på lag med næringslivet, blant annet gjennom å legge til rette for et rent, pent, trygt og dynamisk sentrum. Utvilsomt er også parkering et viktig element i dette. Store sentrumsnære parkeringsalternativer er helt nødvendig, noe Tromsø la til rette for med sitt parkeringsanlegg i fjell. Bodø skal nå bygge et stort p-anlegg i sentrum, noe jeg har brakt på det rene det også foreligger planer om i Harstad. Man må aldri glemme at Harstad har et stort omland, der folk ikke har andre muligheter enn å benytte bilen dersom de skal til sentrum. For at også disse skal oppleve Harstad som «byen vår» må den være lett tilgjengelig, sier hun.

Urban utvikling

Kristoffersen mener det er viktig at kommunen også må tilrettelegge for mer boligbygging i sentrum.

– Å tillate de seneste års utbygginger på Hamnneset, er bare så riktig tenkt av kommunen. Bodø har knekt denne koden, da det viste seg at folk gjerne vil bo og jobbe i sentrum. Kan man i tillegg kombinere dette med shopping, spising og andre sentrumsaktiviteter, vil det å bo i sentrum være det foretrukne for mange. Derfor foregår det nå en storstilt boligutbygging i Bodø sentrum, noe jeg håper også Harstad fortsetter med for å henge med i den urbane utviklingen som skjer i mange byer, sier hun.

SLIK KAN DET GJØRES: Grete Kristoffersen har hatt en sentral rolle i utviklingen av sentrum i Tromsø og Bodø. Nå gir hun råd til Harstad. Foto: Christer Pedersen Foto: CHRISTER PEDERSEN