Han kan kanskje være glad for at han bor i Oslo, landskapsarkitekt Gunnar Vatnar. Han var hentet til Harstadkonferansen for å snakke om byutvikling. Og der kastet han brannfakkelen rett inn i forsamlingen.

Gir rom for mange

– Da Harstad Tidende etterlyste ideer til utviklingen av et bedre sentrum, skrev en leser «Fjern Gammelbrygga og bygg høyhus med leiligheter. Uten å ha vurdert forslaget om riving nærmere, støtter jeg helt klart grunntanken. Livet i Harstad skapes ikke primært av kommuneplaner og byggehøyder. Det skapes av folkene som bor her. Nettopp derfor er leserens forslag så godt. Høyere hus i sentrum gir rom for flere folk på liten plass. Hvis vi reduserer avstanden mellom mennesker, kan vi forvente mange positive konsekvenser.

Det er utfordrende å bo og leve i vernede bygg. På samme måten er et vernet bymiljø en stor begrensning for byutvikling. Harstad har gjennomgått store forandringer, og kan fortsatt tåle store endringer. Dette handler ikke først og fremst om å være stor. Men det handler om å bringe mennesker nærmere hverandre. Klarer dere å tenke nytt om Harstad sentrum, og se mulighetene i forandringene, kan dere skape en lønnsom, kreativ, sunn og grønn by. Dette er menneskets beste oppfinnelse, sier Vatnar.

Han arbeider i Link Arkitektur i Oslo, har ni års erfaring med stedsutvikling og kjenner Harstad etter å ha arbeidet med et forslag i arkitektkonkurransen for sentrumsplanen. Han er i dag sentral i Urban Link, nysatsingen til arkitektkontoret. Siden oppstarten i 2016, har denne avdelingen vunnet en rekke oppdrag, blant annet i Bodø, Kristiansand og Stockholm.

Fare for skilsmisse

I 2050 regner man med at 70 prosent av verdens befolkning vil bo i byer. Landskapsarkitekten drar fram fordelene.

– Effektiv drift er en av fordelene med tett by. I Boston har de har gjort beregninger som viser at en dobling av en bys størrelse, øker produktiviteten med 130 prosent. Grunnen er, ifølge forskerne, at dette gir flere muligheter for å møtes ansikt til ansikt, sier Vatnar og understreker at byens form har betydning for vår helse.

– Forskere fulgte i ti år 20.000 svensker sin reise til og fra jobb. Da studien ble avsluttet, var det stor forskjell mellom syklistene og de som brukte passiv transport som bil, buss og tog. Syklistene hadde:

39 prosent lavere risiko for overvekt, 11 prosent lavere risiko for høyt blodtrykk, 20 prosent lavere risiko for høyt kolesterol og 18 prosent lavere risiko for diabetes.

Forskere ved universitetet i Umeå gjorde også en oppsiktsvekkende oppdagelse. For par der en partner pendler lengre enn 45 minutter, er det 40 prosent mer sannsynlig at det ender med skilsmisse ...

– Med andre ord, hold tett sammen?

– Ja, det kan du si. I tillegg sparer man miljøet. Jo nærmere sentrum du kommer, jo lavere blir karbondioksidutslippet per innbygger. Byspredning derimot, er alt annet en godt for miljøet. Mennesker skader naturen. Og vi skader naturen mer når vi beslaglegger mer av den. Vi bygger boliger, veier og hogger ned skog. Da blir det ikke plass igjen til det biologiske mangfoldet, sier Gunnar Vatnar.

bygg: – Det er mye å hente på å bygge både tettere og høyere. For eksempel der Gammelbrygga står, mener Vatnar.