De fire regionrådene i storregionen, Ofoten, Vesterålen, Lofoten og Sør Troms står nå sammen med begge fylkeskommunene Nordland og Troms om kravet å få fullfinansiert Hålogalandsvegen.

Fredag hadde de fire regionrådene møte og her står de last og brast bak kravet, forteller ordfører Marianne Bremnes.

Mangler fem milliarder

Så langt mangler det fem milliarder kroner på å få fullfinansiert prosjektet som til sammen er kostnadsberegnet til 13 milliarder kroner.

Marianne Bremnes, ser ikke mørkt på å Hålogalandsvegen fullfinansiert i løpet av de neste månedene.

Det er endestrekningene Fauskevåg Jektholtet, Sortland - Langvassbukt og Tjeldsund bru – Snubba som må finansieres for at Hålogalandsvegen skal bli komplett.

- Dette må vi ha troen på og få til. Hele prosjektet er ferdig planlagt. Dette er et av landets største og viktigste prosjekter. Hele planen må sees under ett, sier Bremnes.

Går alt som planlagt blir det byggestart allerede i 2019.

Mest trafikkert

Bremnes viser også til at strekningen vegen inn til Harstad er den mest trafikkerte på hele Hålogalandsveien. Dette mener hun underbygger viktigheten av Rv83.

Også fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo (Sp) er enig om Hålogalandsvegen.

- Dersom Stortinget og regjeringen mener noe med satsingen på Nordområdene, så må de pri-

oritere Hålogalandsvegen. Dette er både Nordland og Troms enige om, sier Prestbakmo.

80 km/t til Harstad

Dersom politikerne klarer å skaffe pengene som skal til, vil bilistene får en annen hverdag når Rv83 står ferdig. Forhåpentligvis en gang før 2029.

Helt fra Lofastkrysset til Tjeldsundbrua blir veien 8,5 meter bred. Fartsgrensa her blir 90 km/t. Ved Tjeldsundbrua redusere farten til 80 km/t. I tunnelen ved Tjeldsundbrua blir det en rundkjøring med tre armer. En til/fra Lofoten/Vesterålen, en til/fra brua og en arm til RV83 til Harstad.

Den nye riksveien til Harstad blir 10 meter brei, men fartsgrensa blir 80 kilometer i timen.

Det blir en ny tunnel gjennom Mølnåsen og det blir anlagt flere parkeringsplasser og trafikknutepunkt langs veien.

Fakta

TROR: -Planene er ferdig og vi må tro at landsdelens viktigste vei blir fullfinansiert, sier ordfører Marianne Bremnes, her i prat med Ivar B. Prestbakmo. Foto: Frank R Roksøy. Foto: Frank R. Roksoy