Visit Harstad stiller med utvidet salgskorps fordi flere medlemsbedrifter også vil være aktivt med på stand. I tillegg har medlemsbedriften Valhall utviklet egne produkter med videopresentasjon for messa, og restaurantene Umami og Hoelstuen lager ferske smaksbomber for å pirre flere sanser hos de besøkende.

Mer fokus

Nord-Norge er i vinden, forteller avdelingsleder Gro Dagsvold hos Visit Harstad. Hun gleder seg spesielt til denne messa fordi Harstad kan få mer fokus enn tidligere.

– Tidligere har vi alltid stått på en Nord-Norge-stand. Nå stiller Visit Harstad, Visit Svalbard og Kystriksveien som de eneste nordnorske på messa. Med så mange andre bedrifter fraværende kan det slå veldig positivt ut for oss, tror hun. – Får vi like mange besøkende på vår stand i år som i fjor, blir det suksess.

Mye å tilby

Skjærgårdsopplevelser, nordlysturer, gourmetmat, kultur og overnatting er noe av det som løftes frem når regionen skal presenteres for nysgjerrige besøkende. Målet er å få flere til å legge Harstad-regionen inn i sine ferieplaner, og å vise turoperatører at opplevelsestilbudet stadig øker og blir mer profesjonelt.

– Messa er for individuelle reisende, men også turoperatører og bedrifter kommer gjerne innom. Mange ønsker å besøke Nord-Norge og da er det viktig å være på plass. Vi har så mye å tilby, sier Dagsvold.

God arena

I år ventes det stor deltakelse i Harstad-quizen, som har blitt en tradisjon og et høydepunkt på messa. Premien, en gourmethelg i Harstad for fire personer har en verdi på flere tusen kroner og bidrar til økt interesse og stor aktivitet på standen.

– Reiselivsmessa har alltid vært en god markedsarena for vår region, og vi registrerer hvert år nye kunder og kundegrupper som et resultat av arbeidet på messa, sier en engasjert avdelingsleder.

– Fjorårets tilstedeværelse resulterte i mange konkrete henvendelser, så for oss gir det uttelling å være med. Hvorfor andre bedrifter uteblir, vet jeg ikke, men det koster jo en del, sier Gro Dagsvold.

MANGE: Ei reiselivsmesse samler mange aktører fra både inn- og utland. Foto: Ronny Trælvik