Dette kom fram under folkemøtet som Statens vegvesen avviklet på kantina i Harstad rådhus i kveld. Det ble et godt besøkt møte. Kantina var fullsatt og det var om lag 100 interesserte tilhørere.

Om alt går etter planen vil byggestarten på den 150 kilometer lange veistrekningen bli allerede i 2018. Før den tid skal reguleringsplanene vedtas og Stortinget skal også endelig vedta at gjennomføringen skal bli et offentlig privat samarbeidsprosjekt, et såkalt OPS prosjekt.

Historiens største regulering

Det er sannsynligvis norgeshistoriens største reguleringsprosjekt som nå er igangsatt.

Ordfører Marianne Bremnes understreket at det nå gjaldt at regionen står sammen om det som nå skjer.

- Hålogalandsveien skal knytte sammen landsdelens tettest befolkede området med et innbyggertall på 120 000 mennesker.  For å få dette til må vi stå sammen med Statens vegvesen i planene om dette prosjektet, sa Bremnes.

I alt skal det  36 kilometer vei i ny trase. I tillegg kommer det 34 kilometer vei i tuneller.

De fleste tunnelene kommer mellom Langvassbukt og Tjeldsundbrua. Disse skal erstatte strekninger med store stigninger. Ingen stigninger blir over seks prosent.

Betydelig bredere vei

Mellom Lofastkrysset og Tjeldsundbrua blir fartsgrensa 90 kilometer i timen. Veien blir betydelig breiere enn i dag, 8,5 meter. Det blir også trafikknutepunkter i veikryssene langs veien, med parkering og stoppeplasser for kollektivtrafikk.

Den nye RV85, fra rundkjøringa i tunnelen ved Tjeldsundbrua til Jektholtet blir 10 meter brei. Dette er den mest trafikkerte strekningen på Hålogalandsveien. Veien går i tunnel fram mot Vollstad, slik at man unngår de skarpe svingene ved Tjeldsundbrua. Det blir bygd en ny tunnel som skal erstatte Mølnåstunnelen. Det blir også lagt en gang og sykkelvei på denne strekningen.

Lenger til Evenskjer

De som bor i strekningen mellom Gausvik og Vollstad vi få opptil åtte kilometer ekstra å kjøre, dersom de skal over brua til Skånland/flyplassen, kom det fram av spørsmålsrunden. Bakgrunnen for dette var tunnelen fra Gausvik til Vollstad. Det vil bli en gang og sykkelvei der dagens vei over brua går, men denne veien vil være stengt for biltrafikk.  Vegvesenet innrømmet da at det ville bli noen ulemper for de som bodde i dette området.

Utmarksveien i Kilbotn, som går parallelt med dagens RV85 blir berørt når veien blir utvidet til 10 meters bredde. Beboere derfra ville vite hva som skjer med dette gjerdet. Her søker vegvesenet etter bedre løsninger enn dagens, og ønsker innspill fra beboerne.

En av deltakerne var interessert i elgfaren langs strekningen RV85. Han viste til at 108 elger har blitt påkjørt her de senere årene. Dette søker vegvesenet å løse med en mer oversiktelig vei. Harstad kommune har også et eget prosjekt som skal se nærmere på elgfaren.

Ikke motorveg

FV4 vil ikke bli berørt under utbyggingen av RV85. Dette er en av grunnene til at de nå bygger en ny Mølnåstunnel. Dersom det, mot formodning, skulle bli nødvendig å benytte ”gammelveien”, FV4 , så skal det gjennomføres tiltak på den aktuelle veistrekninga.

Når fartsgrensa langs RV85 blir satt til 80 km/t, er dette begrunnet i trafikkmengden. Dersom streninga skulle ha 90 km/t, slik som E10, så måtte det bygges en motorvei. Dette er en helt annen prisklasse enn den veien som nå planlegges.

Det ble også reist spørsmål om bompengene. Hva vil det koste å kjøre fra Harstad til Sortland?

Dette vil komme som en egen sak. Det vil bli nær kontakt mellom kommunene, fylkes og Statens vegvesen om dette, opplyste prosjektleder Reidar Johansen.

- Jeg ønsker ikke å spekulere i dette nå, slår han fast.