Se video under teksten

Statens vegvesen er i gang med å planlegge det hittil største veiprosjektet i regionen: Hålogalandsveien. Hensikten med prosjektet er å bedre fremkommeligheten og redusere reisetiden på E10/rv. 83/rv. 85 mellom Sortland, Harstad og Evenes.Nå legges planen ut på høring, og alle som ønsker å komme med innspill til høringsforslaget må gjøre dette innen 10. februar 2017.

– I forbindelse med høringen arrangerer vi en rekke folkemøter hvor vi informerer om planforslaget og veien videre. Det er anledning til å komme med spørsmål og innspill. Vi inviterer også til åpne kontordager, der dere kan møte planleggerne og diskutere aktuelle saker, melder veivesenet.

Det første folkemøtet arrangeres på Sortland 3. januar. Så følger det slag i slag med Kvæfjord 4. januar, 5. januar i Lødingen, 9. januar i Harstad og 10. januar i Tjeldsund. 16. januar står Skånland for tur, og Evenes 17. januar.

– Når høringssvarene kommer inn og behandles, oversendes de til departementet. I utgangspunktet ønsker vi å få dette til så raskt som mulig, men det er ikke mulig å si når det vil bli. Det vil nok komme vedtak første halvår neste år, sier regionveisjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen Region nord.

– Kan kanskje bygge i 2018

Naimak har tidligere uttalt at byggingen kan starte tidligst i 2018, om alt går raskt gjennom.

– Det må blant annet erverves grunnareal, og det er en stor jobb, så jeg vil nok si at 2019 er den tidligste, realistiske byggestarten.

– Hva med finansieringen?

– Det er en lang prosess, der én del skal finansieres gjennom bompenger og må gjennom stortinget for behandling. Også med OPS er det en lang prosess, der kontrakter må forhandles, noe som gjør at det tar noe tid. Men jeg tror det skal gå bra å finansiere prosjektet.

Kortere reisetid

Hålogalandsvegen vil korte ned reisetiden mellom Vesterålen og Harstad/Evenes betraktelig. Reisetiden mellom Sortland og Harstad vil bli nesten 45 minutter kortere enn i dag.

90 kilometer av strekningen er eksisterende vei som skal oppgraderes, 30 kilometer vei skal legges i ny trasé, og 30 kilometer skal legges i tunneler.