Fram til 2013 driftet containerskipet «TeGe» godsruten mellom Alta, Tromsø og Bodø. Etter 30 års drift ble ruten lagt ned på grunn av dårlig lønnsomhet, skriver fiskarenfiskeribladet.no denne uke.

Noe av fisken havnet på andre skip og noe havnet på veiene. I tiden etter nedleggelsen har havnene i Tromsø, Lødingen og Bodø planlagt et containerskip som kan transportere fisk fra Troms til jernbanen i Bodø. Målet er å spare miljøet og veiene for belastningen fra flere tusen vogntog, skriver avisen.

Det er Transportøkonomisk institutt (TØI) vurdert lønnsomheten i prosjektet.

TØI forutsetter at transporten i første omgang skjer med et brukt skip, som erstattes av et mer miljøvennlig og raskere nybygg innen tre år. På det brukte skipet regner de med å kunne transportere mellom 140 og 200 containere med tørrfisk, saltfisk og fryst fisk hver uke.

I tillegg til fisk, skal containerskipet kunne transportere dagligvarer, landbruksutstyr samt avfall, laksefôr og restråstoff. Containerskipet skal etter planen stoppe i Harstad, Finnsnes, Svolvær og Stokmarknes i tillegg til de tre havnene som planlegger ruten. I tillegg til fisk, skal containerskipet kunne transportere dagligvarer, landbruksutstyr samt avfall, laksefôr og restråstoff, skriver fiskarenfiskeribladet denne uke.