Den siste uken har det kommet sterke reaksjoner på at Tine har sagt opp kontrakten med Markussen Transport i Harstad etter at de har kjørt for selskapet i 76 år.

På Facebook fikk Marius Johansen over 12.000 likes på sitt innlegg til støtte for transportselskapet, og på Tines nettsider hagler det med negative kommentarer.

Tine har registrert de mange reaksjonene, men er ikke enige i alt som presenteres som fakta.

- Vi opplever at det er stort engasjement, men mye er basert på feil faktagrunnlag. Det er dumt, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Haland.

Har stor tillit

De mange positive reaksjonene om Markussen Transport viser at selskapet er høyt ansett, sier Haland.

- Det sier litt om tillitten til Markussen og sjåførene at de får så mye oppmerksomhet. Det viser at de er en solid bedrift som alltid har gjort en god jobb.

Støtterklæringene til Markussen Transport vil Tine ikke kritisere. Påstander som at man flagger ut arbeidsplasser vil selskapet imidlertid ikke gå gode for.

- Det er ikke snakk om å svikte norsk arbeidskraft. Danske DSV A/S bruker et lokalt datterselskap i Ålesund som har egen avdeling med lokale eiere. De opererer for Tine på vegne av DSV og bruker norske sjåfører som skal gjøre jobben. Å si at man flagger ut blir helt feil.

Også Miniekspress Thermo i Tromsø skal kjøre for Tine i Nord-Norge.

- Akkurat som Ålesund-selskapet er dette et firma vi har brukt tidligere. Miniekspress Thermo er et rent nordnorsk firma, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Følger reglene

Noen kommentarer om saken har karakterisert de nye selskapene som skal kjøre i stedet for Markussen Transport som "cowboyer".

- Det er tatt ut av løse luften. Dette er selskaper vi har brukt i årevis som følger arbeidsmiljøloven, vegtrafikkloven og følger norske tariffer. Det er også et krav om at sjåførene skal beherske norsk, sier Haland.

Anbudet ble bestemt gjennom en vurdering av fire kriterier.

- Drift, kvalitet, miljø og økonomi. Så var det slik at aktørene ble vurdert og gitt en totalkarakter, sier Olav Haland i Tine.

På Facebook fikk Marius Johansen over 12.000 likes på sitt innlegg til støtte for transportselskapet, og på Tines nettsider hagler det med negative kommentarer.