Lysbakken var torsdag i Harstad der Statens vegvesen avviklet fagdag for brøyte- og saltbilsjåfører som har kontrakt med veivesenet.

– Dette er et ledd i tiltak for opplæring av disse sjåførene, og dreier seg i stor grad om hvordan salt viker på veiene under ulike værforhold, ulike spredningsmetoder, hvordan få best mulig effekt av saltingen og samtidig bruke minst mulig salt, forteller Lysbakken.

Preventive tiltak

Han medgir at de ofte får henvendelser fra bilister som blant annet undres over årsakene til at det saltes på tørr veibane.

– De gangene dette skjer er det først og fremst som et preventivt tiltak. Svært ofte jobber vi i forkant av saltingen med å studere værmeldinger og gjør vurderinger om hvorvidt veiene vil bli glatte de nærmeste timene. Dette kan være utfordrende, men i noen tilfeller vil salting være et helt nødvendig virkemiddel på veinettet, spesielt på sterkt trafikkerte veier.

Sand fungerer dårlig

– Hensynet til fremkommelighet og trafikksikkerhet er hovedårsaken til at det saltes når andre virkemiddel ikke har god nok effekt.

– For eksempel fungerer sand svært dårlig som friksjonsforbedring slik forholdene har vært i den senere tid med skiftende værforhold.

– Da er salting den beste løsningen for å hindre at ulykker skjer og sikre at trafikken flyter, sier Lysbakken.

Unngå kaos

Tor Ivar Johnsen ved Statens vegvesen i Harstad sier de har klare retningslinjer for når det skal saltes på de strekningene veivesenet har ansvaret for.

– For eksempel saltes det oftere på Rv83 fra Tjeldsundbrua til Harstad enn hva tilfellet er fra brua og langs E10 til fylkesgrensa ved flyplassen. Dette skyldtes trafikkmengden, der det på det meste kjører mellom 10-15.000 kjøretøyer i døgnet. Her kreves det gode veier for å unngå kaos på grunn av glatt veibane, forteller Johnsen som legger til at det i perioden oktober-november 2015 ble brukt 208 tonn salt på veiene.

– I samme periode i år har vi brukt 175 tonn. Vår målsetting er ikke å bruke meste mulig salt, men å sørge for at saltingen blir utført mest mulig effektivt, sier Johnsen.