Det sier Per-Willy Amundsen, statssekretær i Kommunal- og moderniseringsdepartementet for Frp, om fremdriften i planleggingen for E10/Rv83/Rv85.

Et av de største

– Vi sier ja til å sende enda en statlig reguleringsplan på høring, og opprettholder svært god framdrift i planarbeidet for E10 Hålogalandsveien. Dette blir et av de største og viktigste samferdselstiltakene i Nord-Norge på lang tid, sier statssekretær Per-Willy Amundsen fra Harstad.

Formålet med planarbeidet er å legge til rette for standardheving og innkorting av E10/Rv83/Rv85 mellom Sortland, Harstad og Evenes. Strekningen er nesten 160 km lang og går gjennom kommunene Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund, Harstad, Skånland og Evenes. Konseptvalgbeslutningen for prosjektet innebar at omlegging av veien og utvidelse av eksisterende trase skulle legges til grunn for planleggingen. Det ble også besluttet å gå rett på arbeidet med statlig reguleringsplan, uten først å utarbeide kommunedelplan. Alle berørte kommuner har vært positive til bruk av statlig plan.

– Prosjektet vil bidra til vesentlig redusert reisetid, bedre fremkommelighet for næringstransport og bedre vilkår for lokal og regional utvikling, sier statssekretær Grete Ellingsen (fra Sortland, Høyre) i Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

På høring

Departementet har i dag gitt klarsignal til at Statens vegvesen kan sende forslag til reguleringsplan for E10 Hålogalandsvegen på høring. Prosjektet er et av flere store samferdselsprosjekter hvor det brukes statlig plan for å korte ned planleggingstiden og komme raskere i gang med byggingen.

– Den viktige veistrekningen mellom Sortland, Harstad og Evenes har for lav standard. Opprustningen av strekningen berører syv kommuner i Nordland og Troms, og krever helhetlig planlegging, sier Ellingsen.

E10 Hålogalandsveien omfatter ny E10 mellom Snubba i Evenes og Gullesfjordbotn, ny riksveg 83 mellom Tjeldsund bru og Harstad, og ny riksveg 85 mellom Gullesfjordbotn og Sortland.

Når prosjektet er gjennomført vil reisetiden mellom Harstad og Sortland bli nesten 45 minutter kortere enn i dag. Sentrale deler av prosjektet er planlagt gjennomført med offentlig-privat samarbeid (OPS).