- Det er ingen vei utenom. Jeg legger ned.

Vi møtes i døra ved basen i Rundhågen på Stanges i Harstad. Eier, administrerende direktør og visergutt Steinar Markussen (72) kommer ut med søpla. Det er noen få dager siden han fikk sjokkmeldinga. Transportfirmaet som har tjent Tine i alle år, får ikke lenger kjøre for meierigiganten. 50 millioner i omsetning fordelt på 36 ansatte hives på andre trailere. Harstad mister en betydelig bedrift.

Fra 35 til 40.000 ansatte

Nå er det danskene som skal overta. DSV A/S er et dansk transportfirma som er blant de aller største transportørene i Europa. Konsernet har hovedbase i Hedehusene utenfor Køpenhavn, og er til stede i mer enn 80 land. Totalt har de cirka 40.000 ansatte. Konsernet hadde i 2015 en omsetning på 50,8 milliarder danske kroner. Etter det Harstad Tidende erfarer, skal de benytte seg av norske transportører, men ikke Markussen Transport.

Overraskende

Det kom overraskende, han innrømmer det. Etter 76 år med melkespreng er det over. Tine vil skumme fløten på andre lastebiler enn Markussens hvite og røde.

I mange år har de karakteristiske vogntogene og semitrailerne gått Norge rundt. Hele tiden har oppdragene blitt flere og flere. Men nå er det bom stopp. Mandag denne uka fikk han telefonen som sender Markussen Transport inn i historiebøkene.

- De sa jeg var ute. Noe jeg synes var merkelig, fordi vi har hatt en god dialog hele veien, og fordi jeg fikk et inntrykk av at vi i høyeste grad var med i konkurransen.

Det beste

Han ser på dataskjermen der bakgrunnsbildet er en Scania semitrailer med Tine-logo på hengeren. Over 100 slike biler har han har kjøpt bare siden 1998. Hele tiden av topp kvalitet. Sjåførene skulle ha det beste, og dermed fikk han også de beste sjåførene. Noe som igjen førte til at oppdragsgiveren kunne stole på at deres transportør hele tiden hentet og leverte til rett tid.

- Kvalitet har vært avgjørende for vår virksomhet. Ellers hadde vi ikke overlevd.

Inn på kontoret kommer sønnen Håvard Markussen og tilkallingssjåfør Andreas Berg. De er fortsatt rystet etter at dødsbudskapet kom. Men likevel optimistisk på sjåførenes vegne.

- Det er heldigvis et godt marked for flinke sjåfører. Og våre er av de beste. Dermed blir det ikke vanskelig for dem å finne seg ny jobb, sier Håvard. Andreas nikker. Han karakteriserer det som har skjedd med ord som vi ikke kan trykke, men er tydelig oppgitt.

- Nå får vi bare håpe at sjåførene blir her ut februar, som er kontraktsperioden, sier Berg.

Tine var alt

Tine står for over 80 prosent av omsetningen hos Markussen Transport. Diplom Is er også en stor kunde, men det hjelper lite siden de er eid av Tine. Steinar Markussen ser i etterkant at det ikke var lurt å legge alle eggene i samme kurv.

- Nei, det kan du si. Men vi har hele tiden hatt et godt forhold til Tine, og stolt på dem. Derfor så jeg ikke for meg at det skulle ende slik.

- Men du har selv konkurrert ut andre transportfirmaer. Få du nå smake din egen medisin?

- Jeg har aldri gått inn og underpriset noen for å få dem ut. Jeg har hele tiden levert priser som jeg mener man må ha for å kunne drive forsvarlig. Det er til kundens beste for å sikre en god leveranse.

INSTITUSJON: Markussen Transport er en institusjon i norsk transportbransje. Alle som har kjørt Norge på langs, har møtt de strøkne Scaniaene, lastet med youghurt, ost og andre meieriprodukter. Tine og Steinar har hatt et livslangt forhold bak seg.

Ville hjelpe

20 biler han han i dag i parken. Bilene er på veien hele året, og hver bil ruller årlig om lag 150.000 kilometer, pluss/minus.

Da nyheten ble kjent, ringte de både fra Scania Finans og Sparebank 1 for å tilby hjelp.

- Det har vært godt å oppleve at mine bankforbindelser stiller opp på denne måten. Bilene er allerede solgt. Det samme er det det meste av inventaret her hos oss, både dekkmaskinen og mye annet. Dermed skal det ikke være mye igjen 1. mars.

-Vemodig?

- Selvsagt er det det. Livsverket er borte. Jeg har holdt på med dette hele livet. Og det har vært et godt liv. Alle sjåførene er utrolig greie folk. Har man ikke folket med seg, da har man problemer, sier 72-åringen som fortsatt jobber 12-timers dag. Han kommer på jobb hver dag klokka 08.00 og står på til klokka 16.00. Så er det hjem til Åse for å spise, før han kjører tilbake ved 18-tida. Lyset slukker han en gang mellom 21.00 og 22.00. Hver dag.

- Hva gjør du etter 1. mars?

- Da gjør jeg som andre pensjonister, går på OBS-kafeen og drikker kaffe.