Når alt av siler i kraner, blandebatterier, vaskemaskin og oppvaskmaskin går tett, sørger heller ikke kommunen for å sende rørlegger som kan få ordnet opp i problemene.

For over en måned siden møtte han opp på kontoret til teknisk driftsenhet og ba om at de måtte sende en rørlegger for å få rensket opp i det som hadde gått tett.

Dårlig service

Med seg hadde han ei stor flaske med vann som liknet på tynn kaffe for å vise kvaliteten på vannet som blir levert av Kvitfors interkommunale vannverk.

– Disse problemene har vi slitt med i årevis. Veldig ofte kommer det brunt vann ut av kranene, og det lukter ikke godt. Slam, grus og plantetråder tetter silene, og det har hendt at vanntilførselen på kjøkkenet har stoppet helt opp. Nå er trykket så dårlig at det sannsynligvis er uforsvarlig å bruke både vaskemaskin og oppvaskmaskin. Derfor stakk jeg innom kontoret og ba om at kommunen måtte sende en rørlegger hit. Jeg fikk ikke noe svar der og da, men jeg regnet med at de hadde oppfattet budskapet mitt. Likevel har ingenting skjedd på over en måned, og det vil jeg kalle slett kommunal service. Vi betaler full pris for dette vannet, noe som beløper seg til 6000 – 7000 kroner i året for en vanlig husstand. Likevel må vi kjøpe drikkevann på butikken.

Kommunikasjonssvikt

Det er Skånland kommune som har driftsansvaret for Kvitfors interkommunale vannverk, og driftsleder for teknisk enhet, Jan Egil Strand, mener at det må bero på en misforståelse at Jakobsen ikke har fått rørlegger.

– Dette beklager vi, og det beror på en kommunikasjonssvikt innad hos oss fordi vi har antatt at Jakobsen skulle skaffe rørlegger selv ut fra dialogen og samtalen vi har hatt. Vi skal omgående gripe fatt i dette og sørge for at dette blir ordnet opp i.

Pluggkjøring av ledningsnettet

Problemene med forurenset vann fra Kvitfors interkommunale vannverk har for abonnenter i Breistrand-området vart i 7-8 år. I sommer hadde også Evenes flyplass store problemer med vannforsyninga. Driftsleder Jan Egil Strand forteller at de ennå ikke har funnet årsaken til dette.

– Vi har foretatt gjentatte spylinger av ledningsnettet og rensket opp i tilførselsbassenget i Kvitfors. Det er viktig for oss som leverandør å understreke at resultatene av vannprøvene viser at vannet er trygt å drikke selv om det er uholdbart at vannet ikke alltid er klart. Om kort tid skal vi foreta en såkalt pluggkjøring av ledningsnettet for å rense rørene, og vi håper selvsagt at dette skal føre til at alle abonnentene får vann av god kvalitet. Abonnentene vil bli informert om dette via kommunens nettside og sms-varsling.

77018000 - tips@ht.no

FILTER: En av abonnentene på Breistrand har montert et filter på vanninntaket, og slik ser det ut etter at uhumskhetene fra Kvitfors interkommunale vannverk er fanget opp. Foto: Privat