Et enstemmig formannskap i Harstad besluttet tirsdag å gå for rekruttering av kommunikasjonssjef. Saken skal avgjøres av kommunestyret i neste uke.

Beslutningen til formannskapet kom på bakgrunn av en sak om hva kommunen må gjøre for å bedre servicenivået. Forbrukerrådet har over år testet alle kommunene i landet på servicetester. Sist det skjedde var i januar og februar.

Resultatene er lite hyggelig lesning for administrasjon og politikere: Kommunen er ikke tilgengelig nok. Kommunen har ikke god nok publikumsservice til sine innbyggere. Kommunen er heller ikke tydelig nok når det kommuniseres med innbyggere og potensielle innbyggere og næringsliv.

Harstad skåret 34 av 100 mulige poeng i testen. Landsgjennomsnittet ligger på 55 poeng, og testen viser at Harstad er blitt betydelig dårligere enn ved forrige test i 2013. Det oppnådde kommunen 53,9 poeng.

Laveste skår får kommunen på sjekkpunktene sosiale økonomiske ytelser, SFO, byggesak, hjemmehjelp og kommunehelsetjeneste. Harstad skårer høyt på sjekkpunktene kultur, energi og informasjonstjenester.

Rådmannen forklarer de dårlige resultatene med at det er mangelfulle og lite oppdaterte hjemmesider med lav selvbetjeningsmulighet. Det er for lite tilgjengelighet og for lite oppdatert og relevant informasjon på kommunens hjemmesider.

Kommunen har av økonomiske grunner holdt en stilling som web- og informasjonsrådgiver stående ubesatt.