HARSTAD: Anne Nakken fra det nasjonale Matematikksenteret åpnet samlingen og kom med teoretiske innspill. Hun forklarte deltakerne hva realfag betyr, og hvordan læringsmiljøet kan fokusere på det.

Hun mente det var viktig at barna tidlig fikk begynne med litt matematikk i leken.

- Det vil danne grunnlaget for barnets for videre interesse for realfag, sier Nakken

Hun mente det var viktig å stimulere nysgjerrighet, utforsking og lærelyst allerede i barnehagen, for eksempel å lære og telle dyr og lære ulike former.

Byggeklossen

Byggeklossen er den største barnehagen i kommunen Den ble åpnet høsten 2010. Barnehagen har plass til 134 barn, hvorav 56 er under 3 år. Barnehagen har 32 ansatte, hvorav 15 er pedagoger.

- Realfag inngår i det vi gjør hver dag, men vi må være bevisste på det. Vi skal være flinke til å utnytte ulike situasjoner slik at barna lærer - her og nå. Realfag skal være del av hverdagen, ikke bare noe som vi gjør i tillegg til alt det andre, sa Malene Lande, pedagogisk leder ved Byggeklossen barnehage.

- Margareth Hansen er assisterende styrer i Byggeklossen barnehage.

Barna må få erfare at matematikk er spennende og gøy, og at det er ikke vanskelig, sa hun.

Fire barnehager i Harstad er med på pilotprosjektet.

- I januar 2016 fikk vi Forskerfabrikken på besøk og dette inspirerte oss. I tillegg fikk vi en hefte med tips om aktiviteter. Barnehagen har kjøpt mikroskop, og med det kan vi studere blant annet ulike sopparter, noe barna syntes er gøy. Når vi er på tur i fjæra, plukker vi med oss ting som vi kan studere i mikroskopet, fortalte Hansen.

Marlene Lande opplyste at barnehagen har et fellesrom der det er ulike leker, spill, tegnesaker og forskerutstyr.

- Vi opplever mye positivt når vi er på tur. Barna begynner å leke sammen, de finner alltid noe å leke med og det er artig å klatre i trær. Vi unngår konflikter om hvem som skal ha spaden eller sykkelen. Uteaktivitetene har vært en inngangsport til lek og vennskap, sier Lande.

”Gigantbarnehage”

Størrelsen på barnehagene blir gjerne heftig diskutert. Noen foretrekker å ha ungene i en liten barnehage, mens andre foretrekker de som er større.

- Det viktigste er kompetansen til de ansatte, ikke størrelsen på barnehagen, mente barnehagefaglig rådgiver Ingvild Rogstad.

- Barnehagene endrer seg og vi som jobber der må tilpasse oss. Barnehagens samfunnsmandat er i stadig endring og vi må gjøre alt som er mulig for å sikre at barna får vår beste kompetanse. Det er viktig i alle slags barnehager, uansett størrelse, sa enhetsleder Anne Lise Abrahamsen i Byggeklossen barnehage.