De to daglige lederne i Brødrene Killi, Tore Killi, og Roger Moe i Harstad Maskin sier at med dagens utstyr er det umulig å beregne på kiloet hvor mye de laster på bilene.

– Der vi bruker hjullastere med vekt er ikke dette noe problem. Utfordringen er der vi bruker utstyr uten vekt. Vi prøver alltid å beregne riktig, men noen ganger feilbedømmer vi vekten på massen. Det betyr ikke at vi er kriminell, slår de fast.

Bakgrunnen for deres frustrasjon er etter at Statens vegvesen har gebyrlagt flere firma for overvekt, og vegvesenet mener dette gjøres for å tjene ekstra penger.

– Ingen i bransjen bruker dette som er konkurransevridende element i vårt område, forsikrer Killi og Moe.

De kan laste 30 tonn på bil og henger. De har et slingringsmonn på ett tonn.

– Det er nesten umulig å laste riktig når vi har masser som har udefinert egenvekt. Laster vi store blokker kan en stein være mellom to og tre tonn. Ofte kjører vi en blanding av jord og stein. Umulig å vite intensiteten i massene.

Liten betydning

Moe forteller at firmaet fikk et gebyr på 10.000 kroner for å ha 800 kilo for mye.

– Det er feil og skal ikke skje. Men ingen gjør det med overlegg. Vegvesenet mener overlast går på veikapitalen. Ingen nevner alle gangene vi kjører uten eller med lite last, sier Moe.

For firmanene har det liten betydning om vegvesenet har hyppigere kontroller.

– Vi gjør alt vi kan for å være innenfor vektgrensene. Blir vi stoppet hver dag og blir ilagt gebyr, vil det til slutt være kundene som må betale da vi ikke får utnyttet kapasiteten på transporten, sier de.

For å sikre seg at de ikke er for tunge på veiene, kan de velge å laste mindre på bilene.

– Skal vi være sikre på at vi ikke overskrider vektgrensene må vi redusere volumet med minst 20 prosent. Det betyr langt flere turer og flere biler på veiene. Det er det vel få som ønsker, sier de.

Vekt på bilene

Men teknologien jobber for lastebileierne. De nyeste bilene har fastmontert vekt slik at man hele tiden vil ha full kontroll. I neste måned får Harstad Maskin to nye lastebiler med vekt og i januar får Brødrene Killi sin første bil med vekt.

– Dette er noe som kommer først nå. Etter hvert som bilene blir skiftet ut vil den nye teknologien sikre oss at vi holder oss innenfor vektgrensene, sier de.

Derimot mener Moe og Killi at regelverket ikke er laget for lokal massetransport.

– Det er utformet for langtransport som kjører stykkgods. Der vet de alltid tyngden siden antall kilo står på pallene. Det skulle vært laget et eget regelverk for vår virksomhet, sier de.