Det sier teamkoordinator Wilhelm Gjevestad i utekontrollen i Midtre Hålogaland.

Han sier at årsaken til at de ikke har kunnet utføre flere kontroller i Harstad er at detnesten var ufremkommelig til Harstad trafikkstasjon. Stedet mange fortsatt kaller for Biltilsynet. Et navn som forsvant 1. mars 1988.

– Arbeidet med Harstadpakken har gjort det krevende for oss. Det har vært meget vanskelig å komme inn med biler, men nå har vi endelig fått tilbake stasjonen slik at vi kan ta dem inn på vekta, sier han.

Trafikksikkerheten

Tungtransport som blir stopper blir henvist til trafikkstasjonen for veiing.

– Vi har også mobile vekter, men i Harstad er det så kort vei til stasjonen at vi sender bilene dit, sier han.

Harstad Tidende kjenner til at vegvesenet har ilagt flere lokale entreprenører gebyrer på mellom 10.000 og 20.000 kroner.

– Jeg kan ikke kommentere konkrete saker, men det er skremmende at noen tar sjansen og laster flere tonn mer enn tillatt, sier han.

Gjevestad sier det å holde seg på riktig side av vektgrensene handler om trafikksikkerhet, like konkurranse forhold og veikapitalen.

- Kraftig overlast går ut over trafikksikkerheten på bilen, veinettet slites raskere og det kan være konkurransevridende, sier han.

70.000 i gebyr

Antall vogntog og lastebiler er historisk høy i Harstad på grunn av veipakken og stor byggeaktivitet.

– Byen er midt inni en enorm masseflytting og da er det viktig bilene holder seg innenfor riktig akseltrykk, sier han.

Hittil i år har vegvesenet i Midtre Hålogaland gebyrlagt rundt 60 biler.

– Det verste tilfellet var nylig et vogntog som fikk nærmere 70.000 kroner i gebyr. Han utga seg for å være spesialtransport, men hadde ikke papirene i orden, sier han.

De som velger å fylle ekstra på lasteplanet vil merke gebyret ekstra godt. Fra 1. september ble overlastgebyret nesten doblet. I 29 år var gebyret 250 kroner per 100 kilo av de første 2.000 kiloene, nå er det 450 kroner per 100 kilo av de første 2.000 kiloene.

– I tillegg kommer det alltid et gebyr på 2.000 kroner. Vi oppfordrer derfor transportørene til å holde seg innenfor vektgrensene. Det skal ikke være vanskelig å vite hvor mye last man har på bilen, sier han.

KONTROLL: Wilhelm Gjevestad i Statens vegvesen lover flere tungtransport kontroller framover. Foto: Arkivfoto.