Statens vegvesen har sent to alternative løsninger for trafikken gjennom Bogen til høring.

Forslaget som nå er vraket betyr at man slipper å løse inn om lag 20 boliger og ca 15 garasjer og naust. I tillegg til det økonomiske vil dette alene få store negative konsekvenser for lokalmiljøet.

Trangt om plassen

Det er arealknappheten i Dragvikbakken som gjør innløsningen nødvendig, framgår det av Vegvesenets utredning.

Den vrakede løsningen ville også framtvinge høye bergskjæringer og støttemurer ved Forsvarets Nato-kai.

Veien må også rassikres og det ville bli behov for om lag fem kilometer gang/sykkel og samleveier.

Samlet blir kostnadene ved dette alternativet omtrent det samme som tunnel-løsningen som vegvesenet foretrekker.

Tryggere vei

Innslaget på tunnelen (fra nord) blir ved Dragvikbakken. Den nye traseen går utenom bebyggelsen og det er ikke behov for innløsning av eiendommer. Alternativet gir en tryggere vei gjennom Bogen. Det er heller ikke nødvendig verken med rassikring eller gang/sykkel/samleveier.

Den nye traseen er kostnadsberegnet til 650 millioner kroner. Dette er om lag 20 millioner kroner mer enn forslaget som er vraket.

Det er knyttet usikkerhet om kostnadene til det vrakede alternativet, slik at Statens vegvesen mener de to alternativene er jevnbyrdige rent økonomisk.