Norsk kritikerlags Seksjon for teater, musikk og dans deler årlig ut en kritikerpris for teater, én for musikk og én for dans. Hver av prisene hedrer en fremragende kunstnerisk prestasjon, kåret av landets samlede kritikerstand.

Torsdag ble dansekritikerprisen 2015/2016 delt ut på Litteraturhuset i Oslo. Hege Haagenrud og Kate Pendry for The rest is Silence på Dansens hus var nominert til prisen, i tillegg til Nasjonalballetten UNG for DeparturesWe Are SpecialEvening Songs og Picture Perfect, oppført ved Den Norske Opera & Ballett. Grytøyværingen Sigurd Johan Heide og Kartellet for Doppler, Urpremiere ved Nordland musikkfestuke. Sistnevnte endte opp som vinner.

- Årets kritikerprisvinner i dans har vist en særlig teft for fruktbar eksperimentering med rommet og møtet med publikum. Utøverne i denne gruppa går tett på, de omkranser og leker med sitt sted og alle som befolker det, og skaper en atmosfære der det er krevende å skulle holde seg distansert betraktende. En gjestende deltaker i denne gruppas produksjoner risikerer å bli riktig glad og dypt berørt. En blir revet ut av sin vante tilskuerrolle på en stimulerende måte, sier jurylederne.

Videre står det i begrunnelsen:

- Evnen til å veve publikum inn i kunsten kommer fra en klar kilde hos årets vinner. Det er som folkekunstner denne koreografen fikk Statens arbeidsstipend i 2015, og det er den norske folkedanskulturen som er fundamentet i hans kunstnerskap. Her finner vi ett av de tidstypiske trekkene hos årets prismottaker: Han har, som flere i vår tid, vilje og evne til å arbeide med tradisjonsfundert dans – i vinnerens tilfelle gjøres det på en genuint nyskapende måte.

Sigurd Johan Heide sa følgende da nominasjonen ble kjent tidligere i år.

– Det er veldig fint for Ragnhild Furebotten og Kartellet som har laget dette sammen. De har gjort en solid jobb. Det er sunt for verden å se at hoppetau og gjemsel fungerer på en scene. Voksne må leke mer - det er mine ord for dagen, sier Heide.

Kartellet var en av årets festspillprofiler under årest festspill: