Bortfallet av elektrisitet skapte heftig aktivitet hos Hålogaland kraft mandag. Flere tusen abonnenter mistet først strømmen og deretter bredbånd. Feilen varte store deler av dagen.

– Det ble en ekstremt hektisk dag for hele virksomheten, forteller Bjørn Ludvigsen, kommunikasjonsrådgiver og samfunnskontakt i Hålogaland kraft.

– Samtidig med at folk ble satt i arbeid med å lokalisere feilen var det viktig å få ut mest mulig informasjon til befolkningen.

Det viste seg at feilen lå i Medkila transformatorstasjon.

– Vi fikk et utfall av en del av linja på klokken 07.43. Det medførte at store deler av Kanebogen, Grønnebakkan, Gangsås og Stangnes ble fri for strøm, sier Ludvigsen.

Uavklart

Da Harstad Tidende var i kontakt med ham i går ettermiddag var det fortsatt ikke avklart en eksakt årsak til bortfallet av strøm.

– Det var mest sannsynlig ei ytre påvirkning, men vi har ikke avklart hvilken, sier Ludvigsen.

Feilen ble tidlig lokalisert og overordnet vakt måtte seksjonere nettet, som de kaller det på fagspråket.

– Omkoblinger førte til at Kanebogen, Grønnebakkan og Gangsås hadde strøm klokken 08.01. For å få koblet inn det resterende området måtte det kobles inn kabler som var utkoblet i forbindelse med veiarbeidet i Kanebogen. Og klokken 08.22 var siste kabel innkoblet og normal strømforsyning gjennopprettet, sier Ludvigsen.

– Fordi vi var sårbar akkurat da måtte vi bare koble inn disse, men i perioder må de kobles ut av hensyn til arbeidet på Harstadpakken. Det er noe som koordineres med entreprenørene, sier han.

Bredbånd ute

Det tok altså bare 39 minutter fra feilen oppsto til alt var normalt igjen. Men som følge av strømbruddet falt også bredbåndnettet ut og dette tok det noe lenger tid å få opp og gå igjen.

– De aller fleste var oppe igjen klokken 12.15, men noen, blant annet noen bedriftskunder, måtte ha hjelp for å komme på nett.

– Klokken 16 var det kun én kunde igjen uten nett. Hålogaland kraft bredbånd var da i dialog med bedriften for å gjenopprette forbindelsen med omverden.

Sjelden

Bjørn Ludvigsen og resten av de ansatte på Hålogaland kraft hadde en arbeidsdag noe utenom det vanlige - for det er helst i uvær man er forberedt på at noe kan skje på linjene.

– Det er heldigvis sjelden vi opplever strømbrudd i hverdagen uten at det er dårlig vær som er årsak. Vi har kontroll på eget nett, men vi er ikke forskånet fra kortslutninger, for eksempel forårsaket av en fugl. Sånt kan skje.

– Når vi også hadde besøk utenfra som vi skulle ta oss av, sier det seg selv at det ble mye. Men de fikk sett oss på godt og vondt, sier Ludvigsen.

Pågang

– Hva med publikum? Var de fornøyde?

– Det er alltid pågang av folk på telefonen, men vi fikk raskt ut informasjoner og det reduserte pågangen. Informasjonsbiten av det hele kan aldri bli god nok, men vi vet av folk benytter blant annet facebooksiden vår og får nødvendig informasjoner der.

– Vi setter en organisasjon når sånt som dette skjer, og det viser seg at det fungerer bra, sier Bjørn Ludvigsen.

Bjørn Ludvigsen Foto: Øyvind Askevold Kaarbø