På bussen på vei fra Tromsø til Narvik i helga var det lurt å ha beltet fastspent for busspassasjerene. En potensiell bot er nemlig langt dyrere enn en bussbillett eller to.

– Gebyret er på 1.500 kroner, men vi har ikke skrevet ut noen gebyrer så langt i dag, sier fagkoordinator for kjøretøy i Statens vegvesen, Roy Sjursnes fornøyd.

Ønsker beltebruk på bybusser

Det er i alle busser av klasse 3, og enkelte busser i klasse 2, at beltebruk er påbudt for alle passasjerer. Dette gjelder både turbusser og enkelte av distriktsbussene.

– Selv om kravet ikke er der, ser vi gjerne at også passasjerene på klasse 1-busser, eller «bybusser», bruker belte. Kommer man i en kollisjon blir man veldig tung om man blir slengt fremover, og hvis bussen skulle trille rundt vil man bli slengt i tak og vegger, uten belte på, sier Sjursnes.

Bussene skal være merket

Vi fikk være med om bord på en beltekontroll, hvor samtlige passasjerer var fastspente.

– Det er helt greit med beltepåbud, sier Torill Andreassen, og får støtte fra sin medpassasjer Audhild Falkmo.

– Ja, det føles sikkert med belte.

De to damene på første rad er del av en dansegruppe på vei til Narvik, og deres sjåfør ser ingen problemer med at slike beltekontroller gjennomføres.

– Bussene skal ha klistremerker eller skilt som viser til beltepåbudet, men mange sjåfører velger også å gjøre passasjerene oppmerksom på dette, sier Sjursnes.

Nasjonal beltekampanje

Fagkoordinatoren opplyser om at beltekontrollen er del av en nasjonal kampanje fra Statens vegvesen.

– Vi ønsker jo å rette fokus mot viktigheten av å bruke belte i buss, og vi kontrollerer også rutebusser.

Påbudet fungerer bra, ifølge Sjursnes, som forteller at folk er flinke til å følge beltepåbudet.

– Vi stoppet en finsk buss her tidligere, og alle brukte belte der også – så det er ikke bare nordmenn som er flinke, avslutter kontrolløren.