Det er ikke dramatiske endringer man ser for seg. For Harstad havns del er det snakk om å unngå at to skip ligger til kai samtidig.

– Vi har bedt dem se på det av to årsaker. Det ene er at dagens ruteopplegg for hurtigruten tilsier at det skal komme én om gangen. Nordgående skal gå klokken åtte og sørgående skal komme klokken åtte. Det har vært utgangspunktet i alle år, men nordgående går sjelden akkurat klokken åtte og sørgående ankommer i hvert fall før åtte, det kan være snakk om fem, ti, femten minutter. Det er uansett samtidighet i noen minutter, sier havnesjef Ivar F. Hagenlund. – Utfordringen for oss er at vi må ha flere mannskaper for å ta seg av fortøyningene.

– Det andre er det sikkerhetsmessige. Og det er vi mest opptatt av. I dag kjøre trucker mellom terminalbygget og lastelukene, og ofte er det omlasting av gods mellom skipene. Det blir mye truckkjøring på tvers av persontrafikken og det er veldig lite formålstjenlig sikkerhetsmessig, sier han.

– Det er nestenulykker litt oftere enn vi setter pris på. Og med sørgående liggende i bare 30 minutter er det hektisk aktivitet.

Hagenlund forteller at det har vært spesielt høy aktivitet siden april i fjor.

– NorLines sluttet å gå til Vesterålen i fjor. Siden da har sørgående hurtigrute tatt med seg alt deres gods. Det er en god løsning, men vi har store godsvolum som skal på sørgående. Med 30 minutter liggetid har mannskapene dårlig tid og det gir en sikkerhetsmessig utfordring.

– Derfor ønsker vi én hurtigrute om gangen. Da kan begge ligge i nordenden av kaia og godskjøringen kan skje uten å komme i konflikt med passasjerene.

– Vi ønsker for øvrig at sørgående ligger 15 minutter lenger i Harstad. Det gir bedre tid til lastingen. Og med én hurtigrute inne om gangen blir det billigere for Hurtigruten. Det har vi påpekt overfor dem. Vi trenger da ikke ekstra mannskaper, sier Hagenlund.