Ytterligere 477 passasjerer og 2 sjåfører satt usikret, men slapp unna med en muntlig advarsel i denne omgang, siden kontrollørene ikke hadde sikker observasjon. Totalt ble 8 345 busspassasjerer kontrollert, fordelt på 485 busser over hele landet.

- Gebyret i seg selv er ikke viktig for oss, men et effektivt virkemiddel for å få stadig flere til å ta trafikksikre valg både for seg selv og medpassasjerene. Vi tror mørketallene fortsatt er store, og at kontrollene nok har vært en vekker for enkelte, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Kontrollene vil fortsette

I forrige uke ble det for første gang gjennomført nasjonale beltekontroller i buss med ileggelse av gebyr. Tiden for muntlige advarsler er omme. Både gebyret og kontrollformen er kommet for å bli.

- Vårt håp er at de gebyrene vi har måttet ilegge så langt kan ha en avskrekkende effekt på andre. Gebyret svir litt, men konsekvensene av å glemme beltet kan bli fatale om det skulle skje en ulykke. Beltet holder deg og de du reiser sammen med på plass i setet, og er livredder nummer én, sier Lutnæs.

Busspassasjerer i alle aldre som ikke bruker belte, oppgir at årsaken er gammel vane og at de glemmer det. Informasjon i bussen er avgjørende, både i form av informasjonsmateriell og muntlige påminnelser fra sjåføren.

Ni av ti er klar over påbudet

Nesten ni av ti er klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert. Likevel svarer kun én av to at de alltid fester beltet i busser med belte.

- I bilen fester vi beltet helt uten å tenke oss om. Kontroller, kampanjer, gebyr og beltepåminnere i bilene har bidratt til dette. Nå vil vi ha de samme innøvde vanene med inn i bussen, og tar i bruk mange av de samme virkemidlene for å få til nettopp det, sier Lutnæs.

7 av 10 mener beltegebyret vil få de til å feste beltet. Andelen er enda høyere blant de ukentlige bussbrukerne.